Op vakantie in Tanzania en Zanzibar - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Christel Vranken - WaarBenJij.nu Op vakantie in Tanzania en Zanzibar - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Christel Vranken - WaarBenJij.nu

Op vakantie in Tanzania en Zanzibar

Door: Christel

Blijf op de hoogte en volg Christel

04 Juli 2010 | Kenia, Kisumu

Lieve vrienden en familie,

Caroline en ik hebben een geweldige tijd gehad in Tanzania en Zanzibar. Het was zo fijn om Caroline weer na 5 maanden te zien. Onze ontmoeting was speciaal en voelde heel vertrouwd aan. We hebben eerst 2 dagen rust genomen in Nairobi wat een wijze beslissing was want we waren beide moe van het reizen en werken.

In Arusha was het erg leuk om Janneke weer te ontmoeten maar onze reis duurde wat langer dan gepland. We hadden pech onderweg, de motor raakte oververhit. Midden in de zandstormen moesten we vervolgens 2 uur wachten op een nieuwe bus maar we hebben het gehaald. Arusha is een leuke stad omgeven door nationaal parken en Mount Meru. Veel expacts wonen in Arusha waar ook het internationaal tribunaal van Rwanda is. Nog steeds worden daar mensen vervolgd die in 1994 misdaden hebben begaan tegen Tutsis en Hutus.

Vanuit Arusha hebben we vervolgens 3 Nationaal parken (NP) bezocht met Alfred Safari, alias Alfred J. Kwak :-). Het waren 3 verschillende parken: Arusha NP, Lake Manyara NP en Tarangire NP. Arusha NP was de favoriet voor Caroline en mij. Arusha NP heeft een glooiend landschap, jungle en verschillende zout- en zoetwatermeren met Mount Meru op de achtergrond. Er waren diverse dieren te spotten die rustig bleven staan als we met de jeep kwamen aanrijden.

Bij onze terugkomst op vrijdag had Janneke besloten om met ons mee te reizen naar Usambara Mountains. Later bleek dat de lodge 60 kilometer landinwaarts lag, ver weg van de hoofdweg naar Dar Es Salaam. We hadden dus geluk met de jeep van Janneke. Mambo Viewpoint lag op een hoogte van 1900 meter en het was er erg koud. Ik ben gewend aan warm weer in Kisumu dus het was een beetje afzien. Met 2 shirts, lange pyjama broek en 4 dekens was het net comfortabel voor mij maar Caroline was soms niet warm te krijgen. Op dat moment verlangde we naar het strand op Zanzibar. We hebben samen een mooie wandeling gemaakt door de jungle en de mountains. Onderweg kwamen we nog veel kids tegen die hout aan het sprokkelen waren. Zwaar werk voor de kids wat beloond moest worden met een snoepje. Het was erg jammer dat we na 2 nachten in de eco lodge moesten terugreizen naar de hoofdweg om de bus te halen naar Dar Es Salaam. We hadden langer willen blijven maar dan hadden we maar 1 nacht in Stone town.

Dar Es Salaam is een zeer grote stad maar niet zo modern als Nairobi. Er was niet veel te beleven dus we hebben de dag daarna meteen de veerboot naar Zanzibar genomen waar we 2 nachten hebben gelogeerd in Stone Town. Stone town is gezellig, vooral ’s avonds. In de Forodhani Gardens zijn iedere avond eettentjes te vinden waar je verse vis, vlees en pizza’s kunt eten. We hebben ook een dag een motor gehuurd. Ik had nog nooit eerder op een 250cc crossmotor gereden. Ik kwam amper met mijn voeten aan de grond. Onderweg werden we vaker aangehouden door de politie maar met mijn internationale rijbewijs voor auto’s :-), mochten we gewoon doorrijden. Het eiland zelf viel een beetje tegen; het contrast was groot. We hadden verwacht dat dit 'honneymoon eiland' beter ontwikkeld zou zijn maar buiten de resorts was er basic life. Er was echter niet zoveel armoede zoals in Kisumu.

We hebben ook Nederland zien spelen samen met Marieke en Toon uit Amsterdam. Er waren ook nog een paar andere Nederlanders in Kendwa Rocks die wel te herkennen waren aan hun oranje outfit. Het was erg gezellig om samen voetbal te kijken.

Caroline en ik hebben veel gesproken samen. Caroline, erg verliefd op haar ‘liefke Cees’ was in de zevende hemel. Het SMS contact liep op van 3x p/d naar 12x p/d aan het einde van de vakantie ;-). Ik zal haar liefke snel gaan ontmoeten want ik heb besloten om in oktober definitief naar Nederland terug te komen!!! Na mijn beslissing heb ik enkele goede vrienden en mijn familie op de hoogte gesteld. Het was erg leuk om hun reacties te horen. Morgen ga ik het nieuws vertellen op mijn werk wat niet gemakkelijk zal zijn.
Na 2 jaar is het nodig om bij te tanken. Ik wil weer samen met mijn vrienden en familie zijn. Daarnaast wil ik niet meer dagelijks denken aan mijn veiligheid en wil ik bijscholing volgen wat niet mogelijk is in Kenia. Ik wil gaan wonen en werken in Amsterdam. Ik hoop dat ik daar een baan kan vinden en woonruimte dus ik zal jullie hulp hierbij nodig hebben. Het voelt goed om naar huis te gaan; ik ben opgelucht dat nu duidelijk is wat ik wil. Officieel werk ik dus tot 24 oktober nog in Kenia. Ik kom dus voor de herfst en winter naar Nederland maar ik kijk er naar uit. De komende maanden zal ik gebruiken om mijn werkzaamheden in mijn project af te ronden en volledig over te dragen.

Caroline is op 1 juli weer naar Nederland gevlogen; over 4 maanden zien we elkaar weer :-) en zal ik jullie daar in het verre Nederland ook weer zien. Ik kijk er naar uit.

Tot mails, SMS of bels weer.
Veel liefs Christel

  • 04 Juli 2010 - 19:26

    Karin Belle:

    Lieve Christel,

    Wat is het weer een mooi verhaal en prachtige foto's daar in het Kenia. Maar het eind vind ik het leukst, dat je naar Amsterdam gaat komen.
    Liefs van je vriendinnetje uit Amsterdam XXX

  • 05 Juli 2010 - 14:39

    Miranda Prosperi:

    Hai Christel,

    Je hebt weer fantastische plaatjes geschoten zeg. Die zonsondergang, geweldig. En wat een moeilijke beslissing.... denk wel dat het de goede keuze is, zoals je deze hebt omschreven hebt. Veel succes nog met de laatste maandjes en tot dan.

    Groetjes hier uuit Moordrecht

  • 05 Juli 2010 - 17:40

    Michella:

    Hey Christel!!!

    Een mooi verhaal weer van jou over alles wat je/jullie mee hebben meegemaakt op vakantie, met geweldige foto's.
    Heel fijn dat je tot een definitieve beslissing bent gekomen. Eerlijk gezegd heb ik steeds dat gevoel gehad dat je terug zou komen dit jaar Christel. Ik denk dat het een hele goeie beslissing is voor jezelf. Iedereen zal blij voor je zijn. Heel veel succes met de afronding van je werk. Het zal zeker niet makkelijk zijn om je collega's en alle mensen die je hebt leren kennen daar te missen als je weer terug bent. Maar zo gaat het leven...

    Veel liefs,
    Michella xxx

  • 06 Juli 2010 - 22:08

    MARIA:

    Hallo Christle
    Caroline heeft foto's laten kijken van jullie vakantie. Prachtig. Ze heeft het ontzettend leuk gehad bij jou. Ik zie jou in oktober/november weer en kom maar snel eens langs ons. Groetjes Maria en Thijs

  • 07 Juli 2010 - 07:03

    Lies Koolen:

    Wat een schitterende fotoserie!
    Fijn te lezen dat je nu weet wat je wilt met je verdere leven.
    In oktober zien we elkaar weer....

    Lieve groet
    van Lies

  • 10 Juli 2010 - 20:38

    Lisanne:

    Ha Christel,
    Zojuist je vakantie verhaal gelezen en je beslissing! Goede keus denk ik, je hebt keihard gewerkt, daar iets moois neergezet! Natuurlijk zal iedereen je vreselijk missen....maar in Nederland zijn er ook weer veel mensen blij dat je terugkomt, begrijp ik uit onderstaande reacties.
    Ik blijf je voorlopig nog volgen... groetjes, Lisanne

  • 16 Juli 2010 - 10:56

    Hey:

    Wat een prachtige foto's en een mooi verhaal!
    Fijn dat je weer terugkomt naar Nederland!
    Heel veel succes met de afronding daar!
    Liefs Faya en Helen

  • 28 Juli 2010 - 17:30

    Gabrielle Sak:

    Lieve Chris, Wat een prachtige foto's. Je kunt zien dat jullie genoten hebben. Ik begrijp dat de kogel door de kerk is en dat je het Afrikaanse continent gaat verlaten.Je hebt mooi werk gedaan en dat doe je nog. Ik kan me voorstellen dat als je constant aan je veiligheid moet denken dat dat erg vermoeiend is en veel stress kan geven. Gelukkig is het hier in Gambia nog veilig. Ik wens je nog veel energie en kracht toe in de komende maanden en ik hoop dat je gauw een stek en baan kunt vinden in Amsterdam. En......als je tijd en zin hebt.. kom dan ook eens naar Gambia.

    Liefs Gabrielle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Ontwikkelingswerk in Kenia

Recente Reisverslagen:

20 Oktober 2011

Terug in Kenia

24 Oktober 2010

Een week van afscheid nemen.

14 Oktober 2010

Goed nieuws!

21 September 2010

Dag moesje en Wil

22 Augustus 2010

Werk en leuke uitstapjes
Christel

Actief sinds 11 April 2008
Verslag gelezen: 405
Totaal aantal bezoekers 107135

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2015 - 25 Oktober 2015

Voorbereidingen reis 2015

15 Oktober 2011 - 27 Oktober 2011

Terug in Kenia

24 Oktober 2008 - 28 Oktober 2010

Ontwikkelingswerk in Kenia

Landen bezocht: