Habari rafiki Kisumu - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Christel Vranken - WaarBenJij.nu Habari rafiki Kisumu - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Christel Vranken - WaarBenJij.nu

Habari rafiki Kisumu

Door: Christel Vranken

Blijf op de hoogte en volg Christel

30 November 2015 | Kenia, Kisumu

Lieve mensen,

Het is heerlijk om weer terug te zijn op de plek waar mijn VSO werk in Kenia begon. Na een lange nachtvlucht naar Nairobi en een binnenlandse vlucht naar Kisumu, stonden Sarah en Noni op de luchthaven in Kisumu op me te wachten. Het weerzien was speciaal en Noni was alweer flink gegroeid. Vorig jaar nog waren Cynthia en ik op kraamvisite en nu loopt Noni al rond. Ik logeer bij Sarah en Francis en de kleine Noni in de wijk Dunga. Dunga ligt bij het Victoriameer. Kevin kwam meteen op bezoek en na veel knuffels werden er cadeautjes uitgepakt. Sarah had een speciaal verzoek namelijk: pepernoten. Uiteraard vieren ze in Kenia geen Sinterklaas. Hier geen donkere, koude nachten en Pieten die op daken alle huizen bezoeken maar zon, hitte, muziek, veel groen en dierengeluiden.

Ik ben op donderdag aangekomen, de dag dat ook de Paus nog in Kenia was. Dat betekent hier weer een extra nationale feestdag :-). Veel winkels waren gesloten, zo ook KUAP. Tijd dus om goed bij te kletsen met vrienden, oud collega’s en te relaxen.

Op vrijdag ben ik naar KUAP Pandipieri gegaan om Bernadette, Robert en andere oud-collega’s te ontmoeten. Het was alsof ik nooit ben weggeweest. Bernadette was enorm blij om me weer te zien en met de donaties uit Nederland. Totaal is er €2905,-- overgemaakt en zal dit de komende tijd besteed worden aan verschillende projecten van KUAP, waarover ik later nog rapporteer. Natascha, Yvonne, Wil, mama, Sylvia, Jo en Ariana, Lucienne, Jesse, Cynthia, Ibrahim, Roel, Michella, Karin B., Wilke, Vincent, Janneke, Ellen, Karin K., Toos, Danielle, Marco/Roos, Iet, Maria, Emile, Bea, Greet/Joop, Ineke, Marijke, Manja/Andre, Rein, Tonny/Pierre, Bernadette, Annie en Donna, namens Bernadette, Robert en mij, heel hartelijk dank hiervoor.

Op vrijdag heb ik samen nog met Robert de trainingen doorgenomen die we samen gaan geven. Er is door Robert een strakke planning gemaakt. Ben benieuwd of de cursisten maandag op tijd komen (8.30 uur) of toch misschien….hakuna matata :-).

Zaterdag was het tijd om te gaan zwemmen met Kevin, Sarah en Noni. Het was de hele dag erg warm 30°C. Na een dagje relaxen aan het zwembad ben ik op bezoek geweest bij Eugine mijn oude buurvrouw en vriendin. Voor het donker snel met de motortaxi naar huis voordat de muggen actief worden.

Vandaag, maandag, zijn we gestart met het trainen van 22 schooldirecteuren in ‘psychosocial support for children’. Doel van de training is nieuwe schooldirecteuren te informeren over de werkzaamheden van KUAP-Pandipieri child counseling project en de psycho sociale ondersteuning die wordt geleverd aan kinderen op scholen door PSS-leraren. Dit zijn leraren die getraind zijn in het bieden van psycho sociale ondersteuning aan kinderen in scholen.
Er is tijdens de training aandacht voor methodieken en counseling vaardigheden in child counseling die ze kunnen gebruiken in hun werk met kinderen. In de sloppenwijken hebben kinderen vaker te maken met huiselijk geweld, sexueel misbruik, overlijden van de ouder(s) door HIV/AIDS, mishandeling, verwaarlozing en extreme armoede. We trainen de schooldirecteuren hoe ze gesprekken kunnen aangaan met kinderen en we stimuleren ze om aandacht te hebben voor de problemen waar veel kinderen mee te maken hebben. Ik heb deze training samen met mijn twee Keniaanse collega’s van KUAP in 2009 ontwikkeld in opdracht van Plan International. De training wordt nog steeds gebruikt bij het trainen van schooldirecteuren. De training duurt 5 hele dagen. Op vrijdag zal de MEO (Municipal Educational officer) de certificaten gaan uitreiken aan alle cursisten.
We begonnen vandaag iets later maar iedereen was erg enthousiast en gemotiveerd. Het is geweldig om kennis te delen en te zien hoe gedreven ze zijn om de kinderen in hun scholen te helpen. We zijn nog wel de hele week druk met de training. Morgen is het wereld AIDS-dag. Op deze dag lopen veel mensen mee in een parade om aandacht te besteden aan HIV/AIDS problematiek die in Kisumu nog groot is. Kinderen hier hebben bijna allemaal te maken met HIV/AIDS: ze zijn zelf geïnfecteerd of een van de ouders of een familielid. Er is ook nog een stigma en ouders vertellen niet altijd aan leraren dat hun kinderen HIV/AIDS hebben waardoor ze niet op tijd hun medicatie kunnen innemen. In de training besteden we hier ook aandacht aan en wat de rol hierin kan zijn van leraren.

Ik zal eind deze week een update geven over de projecten die financieel ondersteund gaan worden.

Veel groetjes uit een warm Kisumu,
Christel Vranken











  • 30 November 2015 - 17:18

    Toos Frenken:

    Hoy Christel fijn dat je goed bent aangekomen en je weer helemaal thuis voelt.Heel ergleuk je berichtjes te lezen en de mooie foto's te zien werk en geniet lfs Toos

  • 30 November 2015 - 19:29

    Wilke:

    Hoi Christel: Wat mooi om te lezen dat het goed is om terug te zijn en natúúrlijk zijn ze blij je weer te zien.
    Misschien soms (te) warm, maar geniet er maar van: het is hier pét- met- een- rietje. Héle dagen grauw, grijs, nat!
    Ik wens je heel veel sterkte en plezier met het werk dat je doet. Heb het goed en geniet!
    Liefs van Wilke

  • 30 November 2015 - 22:39

    Simone:

    Zo trots op je!!
    XXX Simone

  • 01 December 2015 - 00:07

    Cynthia:

    Super om te lezen!

  • 01 December 2015 - 10:29

    Karin Belle:

    Lieve Chris heerlijk de plaatjes en verhalen.
    Ik zag op het nieuws dat de paus met je meegereisd is, vast een grote impact daar.
    Wat ziet Kevin er goed uit ook helemaal gelukkig dat je er weer bent.
    Geniet er va,n doe ik ook bij het lezen wat je allemaal doet daar.
    Liefs Karin

  • 03 December 2015 - 06:34

    Mieke:

    Hé Christel,
    Wat leuk om je reisblog te lezen en bepaalde mensen nog te herkennen!
    Wat is Kevin een big boy geworden.
    Heel veel succes daar en ik blijf je volgen.
    Groetjes daar en speciaal ook aan Sara!
    Mieke

  • 06 December 2015 - 14:58

    Michella Ester:

    Geweldig voor je Christel om dit unieke stukje uit jou leven opnieuw te mogen beleven met al die bekende mensen, geniet van deze mooie tijd!! xxx lieve groetjes Michella

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Voorbereidingen reis 2015

Lieve mensen,

Ik vertrek vandaag over 1 maand, op 25 november aanstaande voor 2 1/2 week naar Kenia waar ik enkele trainingen/bijscholingen ga verzorgen voor KUAP (Kisumu Urban Apostolate Programme ). Na het bezoek in 2014 aan mijn oude werkplek heb ik beloofd om dit jaar terug te komen om weer te helpen met trainingen/bijscholingen. Sr. Bernadette, directeur van KUAP en mijn oud-collega's van KUAP, Robert, Mary, Colins en anderen zijn blij met alle hulp.

Zoals jullie weten heb ik van okt 2008-okt 2010 gewerkt in Kenia bij het childcounseling project van KUAP (Kisumu Urban Apostelate Programme) als adviseur, trainer. Tijdens mijn verblijf hebben we hard gewerkt aan het verbeteren van de positie van kinderen op scholen en in de sloppenwijken. De child counselors zijn nu werkzaam op 28 lagere- en middelbare scholen en in de community. Daarnaast hebben we destijds een child counseling &resource centrum geopend. Kinderen hebben een plek om te praten met een child counselor. Ook ouders kunnen voor vragen en advies naar een child counseling center in Kisumu. Dit is nog steeds uniek aangezien in Kenia weinig aandacht is voor de psycho sociale positie van kinderen.

In het verleden hebben we onder andere dankzij jullie donaties 70 gezinnen geholpen met het starten van een eigen zaakje zodat zij zichzelf goed kunnen onderhouden. Deze 70 gezinnen waren hierdoor weer in staat om hun kinderen weer te voeden en naar school te sturen. Ook is geld besteed aan:
* Project home based care: voedselpakketten voor mensen met AIDS die door hun ziekte te zwak zijn om te werken.
* Project Nutrition: extra voeding voor ondervoede kinderen. De moeders komen wekelijks langs voor extra voeding en de kinderen worden dan gecontroleerd.
* Child counseling project: bijscholing voor schooldirecteuren op het gebied van het opvangen van kinderen in scholen met psycho sociale problemen.
* Kliniek/apotheek: om medicatie te geven aan mensen die het zelf niet kunnen betalen.
* Spelmaterialen voor de spelkamer en speltherapie op school
* fietsen voor child counselors zodat ze snel vervoer hebben tussen de verschillende werkplekken

Ik blijf uiteraard samen met sr. Bernadette actief op zoek naar donoren voor een aantal projecten van KUAP waaronder het child counseling project. De nood blijft hoog en het geld wordt direct besteed. Ik kijk er ook altijd op toe dat het geld terecht komt wat is afgesproken.

Sr. Bernadette: 'the projects that are needing funding for is the Nutrition and Care Project. There are many malnourished children and they need support. Also the Club for the children who are HIV positive. There is also flour needed for bedridden clients in the Home Based Care Project'.

Voor meer informatie over KUAP zie de PowerPoint presentatie in de bijlage of kijk op de website http://pandipieri.org/

Ik ben benaderd door Plan Nederland en VSO- Nederland. Ze willen me gaan me volgen tijdens mijn werk voor KUAP. Ik houd een blog bij op www.1christel.waarbenjij.nu. Je kunt je aanmelden voor deze blog zodat je mijn verhalen kunt volgen.

Lieve mensen, als jullie bereid zijn om iets te doneren zou dat geweldig zijn. Dit kan op rekeningnr. NL36RABO0176983279 t.n.v. CJM Vranken o.v.v. donatie KUAP Kisumu 2015. Ik zorg dat het geld goed besteed wordt en informeer jullie via mijn blog www.1christel.waarbenjij.nu

Voor Kevin gaan we op zoek naar een middelbare school. Hij doet momenteel zijn lage school examen.

Namens Bernadette, Robert en mij : heel hartelijk dank!!

Groetjes,
Christel Vranken

Recente Reisverslagen:

12 December 2015

Spelen met de child counselors

06 December 2015

Aan de slag

30 November 2015

Habari rafiki Kisumu

25 Oktober 2015

Voorbereidingen reis Kenia 2015
Christel

Actief sinds 11 April 2008
Verslag gelezen: 444
Totaal aantal bezoekers 107135

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2015 - 25 Oktober 2015

Voorbereidingen reis 2015

15 Oktober 2011 - 27 Oktober 2011

Terug in Kenia

24 Oktober 2008 - 28 Oktober 2010

Ontwikkelingswerk in Kenia

Landen bezocht: