Aan de slag - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Christel Vranken - WaarBenJij.nu Aan de slag - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Christel Vranken - WaarBenJij.nu

Aan de slag

Door: Christel Vranken

Blijf op de hoogte en volg Christel

06 December 2015 | Kenia, Kisumu

Lieve mensen,


Deze week zijn Robert en ik druk geweest met een vijfdaagse training van schooldirecteuren in Pandipieri centrum. Uiteindelijk hebben we 28 schooldirecteuren getraind. Ze hadden eigenlijk al schoolvakantie maar ze waren speciaal teruggekomen voor de training. Iedere middag werd er een locale lunch bereid zodat iedereen aan z´n trekken kwam. Er was een oudere schooldirecteur die af en toe in slaap viel. We vroegen ons al af of de presentaties te saai waren maar nee hoor, hij zei dat dit door zijn hoge leeftijd kwam. Zodra hij in slaap viel werd hij door zijn collega´s op zijn hoofd getikt en schrok hij wakker. Hij stond een keer direct op om te starten met bidden. Iedereen lag krom van het lachen.
De rest van de cursisten waren gelukkig leergierig en uiteindelijk erg tevreden over de training. Dit was terug te lezen op de evaluatieformulieren.
Het faciliteren van een training is intensief maar gelukkig kan ik op zondag weer even relaxen:-).

Op dinsdag ben ik na de training meteen met 2 vrijwilligers van Home Based Care (HBC) nog de sloppenwijk van Nyalenda in gegaan. Dit is een ander project van KUAP. Ze wilde me laten zien hoe de leefomgeving voor veel mensen is verslechterd. In de sloppenwijk zijn 58 hulpbehoevende mensen, veelal ouderen en zieken, die worden verzorgd door HBC. De meeste mensen hebben weinig of geen familie/vrienden die voor hun zorgen. Van de 58 zijn 29 mensen bedlegerig en hebben dagelijks persoonlijke verzorging en verpleging nodig. We bezoeken een jonge vrouw die door cerebrale malaria cognitief is aangedaan. Ze reageert nauwelijks nog en is ondervoed. De mensen hier kunnen alleen in een ziekenhuis sondevoeding krijgen. Zodra ze uit het ziekenhuis worden ontslagen wordt de sonde verwijderd en raken ze al snel weer ondervoed. Dit is het beleid van de artsen hier. Veel mensen kunnen een ziekenhuis opname niet betalen. De vrijwilligers van HBC proberen haar te helpen met het eten van pap en drinker van thee en suikerwater. Daarnaast wordt ze verzorgd en wordt haar moeder emotioneel ondersteund. Ook hebben we een oma bezocht die 3x per dag verzorgd moet worden omdat ze incontinent is en verzorging nodig heeft.
Als er fondsen zijn krijgt iedere hulpbehoevende een HBC-kit per maand (zie foto).Dankzij jullie donaties gaat KUAP de komende periode 120 HBC-kits en meel kopen.

Een ander project van KUAP is Nutrition. Veelal moeders met ondervoede kinderen worden in de community geïdentificeerd en door KUAP opgevangen. De ondervoede kinderen worden de komende maanden nauwlettend in de gaten gehouden totdat ze weer een normaal gewicht bereiken. De moeders moeten wekelijks naar KUAP komen. De kinderen worden dan gewogen en alle lichaamsfuncties worden gecontroleerd. De moeders koken dan gezamenlijk een maaltijd die samen met de kinderen wordt gegeten. De meeste moeders zijn alleenstaand en moeten voor meerdere kinderen zorgen. Dit lukt niet altijd waardoor de kinderen ondervoed raken. KUAP leert de moeders een goedkope en voedselrijke maaltijd te koken en geven de moeders eten mee voor de ondervoede, veelal jonge kinderen. Dit project kan de komende maanden vooruit want Bernadette en ik hebben besloten om €1000,- te reserveren voor dit project.

Voor het child counseling project heb ik voor nu tekenmaterialen en klei gekocht: Dit nemen de child counselors mee naar de verschillende scholen waarin ze werken. De komende week gaan we nieuwe spelmaterialen kopen voor het child & resource centrum waar ouders en kinderen psychosociale hulp en opvoedkundige hulp kunnen krijgen. Ook de child counselors krijgen ieder een nieuwe rugzak om de teken/ en spelmaterialen mee te nemen naar school. Hierover later meer.

Zaterdag heb ik de childrens´s club voor kinderen met HIV-AIDS bezocht. Ze komen iedere 2 weken bij elkaar om onder elkaar te zijn. Dit ook door het stigma wat er nog steeds is over HIV-AIDS. Iedere keer wordt en een onderwerp uitgekozen en besproken. Ik heb bij Baba John shop 170 snoepjes gekocht en uitgedeeld met de begeleiders. Baba John had meteen geen voorraad snoep meer.

Na het werken heb ik nog vrienden bezocht, op Noni gepast en lekker tilapia vis gegeten. Vanavond heb ik een eetafspraak bij Kiboko bay aan het Victoriameer. Even nog relaxen voordat de week weer begint.

Morgen gaan Robert en ik starten met het trainen van 8 nieuwe child counselors in arts&play therapie. Een training die ik als VSO´er in 2009 heb ontwikkeld en wat nog steeds wordt gebruikt in het trainen van nieuwe childcounselors. De training duurt de hele week. Ik heb er weer zin in.

Ik bedank jullie voor alle reacties op mijn weblog, mail en whatsapp. Erg leuk om te lezen en contact te houden met het thuisfront. Mijn Keniaans telefoonnr. is +254791574713.

Ik moet inmiddels een andere telefoon gebruiken want mijn I-phone oplader is kapot. Helaas is in heel Kisumu geen I-pod oplader te koop. De goedkopere kabels doen het niet. Een aantal foto´s kan ik om die reden nu nog niet plaatsen.

Veel liefs,
Christel

ps. vandaag is internet traag. Ik zal de rest van de foto's morgen gaan uploaden.

  • 06 December 2015 - 21:40

    Maken Wil :

    Hallo chrisje
    Ik heb je verslag gelezen met veel plezier je beschreef alles zo goed het is wereld
    Vanverschil tegenover hier he je doet er weer heel goed werk mee ik ben heel
    Trots op jou wij hebben gisteren de kerstboom gezet en vanavondbij Ilse gegeten
    Ome jo is ook nog een glaasje wijn komen drinken heel gezellig doe je verder de Gr
    Aan iedereen die wij kennen en goed uitkijkende chrisje en veel kusjes van mij en wil

  • 09 December 2015 - 06:05

    Cynthia:

    Geweldig om te lezen!! Xxxx

  • 09 December 2015 - 23:44

    Simone:

    Hoi Chrissie
    Super om je verhalen te lezen en met je belevenissen mee te leven. Wat een andere wereld is het toch. Wat is het toch scheef verdeeld en wat goed dat jij je hier zo voor inzet. Trots op je xxx

  • 11 December 2015 - 20:30

    Donna Hendriks :

    Hoi Chris, wat een mooi verhaal! Ernstig en triest dat mensen tegenwoordig nog zo moeten leven, maar wat fijn dat jij en je collega's jullie daar hard voor maken en deze mensen weer hoop en toekomst bieden!! Ga zo door en nog heel veel plezier en succes xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Voorbereidingen reis 2015

Lieve mensen,

Ik vertrek vandaag over 1 maand, op 25 november aanstaande voor 2 1/2 week naar Kenia waar ik enkele trainingen/bijscholingen ga verzorgen voor KUAP (Kisumu Urban Apostolate Programme ). Na het bezoek in 2014 aan mijn oude werkplek heb ik beloofd om dit jaar terug te komen om weer te helpen met trainingen/bijscholingen. Sr. Bernadette, directeur van KUAP en mijn oud-collega's van KUAP, Robert, Mary, Colins en anderen zijn blij met alle hulp.

Zoals jullie weten heb ik van okt 2008-okt 2010 gewerkt in Kenia bij het childcounseling project van KUAP (Kisumu Urban Apostelate Programme) als adviseur, trainer. Tijdens mijn verblijf hebben we hard gewerkt aan het verbeteren van de positie van kinderen op scholen en in de sloppenwijken. De child counselors zijn nu werkzaam op 28 lagere- en middelbare scholen en in de community. Daarnaast hebben we destijds een child counseling &resource centrum geopend. Kinderen hebben een plek om te praten met een child counselor. Ook ouders kunnen voor vragen en advies naar een child counseling center in Kisumu. Dit is nog steeds uniek aangezien in Kenia weinig aandacht is voor de psycho sociale positie van kinderen.

In het verleden hebben we onder andere dankzij jullie donaties 70 gezinnen geholpen met het starten van een eigen zaakje zodat zij zichzelf goed kunnen onderhouden. Deze 70 gezinnen waren hierdoor weer in staat om hun kinderen weer te voeden en naar school te sturen. Ook is geld besteed aan:
* Project home based care: voedselpakketten voor mensen met AIDS die door hun ziekte te zwak zijn om te werken.
* Project Nutrition: extra voeding voor ondervoede kinderen. De moeders komen wekelijks langs voor extra voeding en de kinderen worden dan gecontroleerd.
* Child counseling project: bijscholing voor schooldirecteuren op het gebied van het opvangen van kinderen in scholen met psycho sociale problemen.
* Kliniek/apotheek: om medicatie te geven aan mensen die het zelf niet kunnen betalen.
* Spelmaterialen voor de spelkamer en speltherapie op school
* fietsen voor child counselors zodat ze snel vervoer hebben tussen de verschillende werkplekken

Ik blijf uiteraard samen met sr. Bernadette actief op zoek naar donoren voor een aantal projecten van KUAP waaronder het child counseling project. De nood blijft hoog en het geld wordt direct besteed. Ik kijk er ook altijd op toe dat het geld terecht komt wat is afgesproken.

Sr. Bernadette: 'the projects that are needing funding for is the Nutrition and Care Project. There are many malnourished children and they need support. Also the Club for the children who are HIV positive. There is also flour needed for bedridden clients in the Home Based Care Project'.

Voor meer informatie over KUAP zie de PowerPoint presentatie in de bijlage of kijk op de website http://pandipieri.org/

Ik ben benaderd door Plan Nederland en VSO- Nederland. Ze willen me gaan me volgen tijdens mijn werk voor KUAP. Ik houd een blog bij op www.1christel.waarbenjij.nu. Je kunt je aanmelden voor deze blog zodat je mijn verhalen kunt volgen.

Lieve mensen, als jullie bereid zijn om iets te doneren zou dat geweldig zijn. Dit kan op rekeningnr. NL36RABO0176983279 t.n.v. CJM Vranken o.v.v. donatie KUAP Kisumu 2015. Ik zorg dat het geld goed besteed wordt en informeer jullie via mijn blog www.1christel.waarbenjij.nu

Voor Kevin gaan we op zoek naar een middelbare school. Hij doet momenteel zijn lage school examen.

Namens Bernadette, Robert en mij : heel hartelijk dank!!

Groetjes,
Christel Vranken

Recente Reisverslagen:

12 December 2015

Spelen met de child counselors

06 December 2015

Aan de slag

30 November 2015

Habari rafiki Kisumu

25 Oktober 2015

Voorbereidingen reis Kenia 2015
Christel

Actief sinds 11 April 2008
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 107149

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2015 - 25 Oktober 2015

Voorbereidingen reis 2015

15 Oktober 2011 - 27 Oktober 2011

Terug in Kenia

24 Oktober 2008 - 28 Oktober 2010

Ontwikkelingswerk in Kenia

Landen bezocht: