Werk en leuke uitstapjes - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Christel Vranken - WaarBenJij.nu Werk en leuke uitstapjes - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Christel Vranken - WaarBenJij.nu

Werk en leuke uitstapjes

Door: Christel

Blijf op de hoogte en volg Christel

22 Augustus 2010 | Kenia, Kisumu

Lieve vrienden en familie,

De weken in juli en gedeeltelijk augustus zijn omgevlogen. Ik heb veel gewerkt maar er was ook tijd voor leuke uitstapjes naar Nairobi national park, Amboseli national park en Kakamega forest.

Ik ben net hersteld van malaria en andere beestjes in mijn buik. Soms valt het niet mee om in Kenia te wonen. Het gaat inmiddels beter met me.

In augustus hebben de kids zogenaamd weer schoolvakantie maar in werkelijkheid moeten ze dagelijks weer naar school voor extra bijlessen. Bijlessen zijn hier heel normaal, alles draait om de intellectuele prestaties van kinderen.Ouders worden vaak door schooldirecteuren gedwongen om hun kids naar school te sturen tijdens de schoolvakanties. Doen ze dat niet dan heeft het kind een flinke achterstand zodra de scholen weer officieel beginnen. Kevin wilde eerst niet naar de extra bijlessen en dat vond ik uiteraard geen probleem maar na een schoolvakantie zonder bijlessen voelde hij toch de druk van de leraren en andere kids om wel deel te nemen. Hij volgt momenteel de extra bijlessen in de morgen en gaat nu ‘s middags naar computertraining. Hij mailt al volop en dat is straks alleen maar handig als ik in Nederland ben. Zijn e-mail adres is kevinomondi99@yahoo.com . Hij zou het wel leuk vinden om van jullie een e-mailtje te krijgen.

Voor de maand augustus hebben we weer een programma ontwikkeld voor ons kindercentrum. Dit keer hebben we het een andere wending gegeven. Elke dag komt nu een andere school op bezoek. Onder begeleiding van de leraar komen 20 tot 30 kids naar ons centrum om kennis te maken met onze activiteiten hier. Deze maand hebben we ons eerste lustrum waar we erg trots op zijn. Dagelijks bezoeken nu vele kinderen en ouders ons centrum maar we blijven werken aan de PR. Het concept, child counseling, is nieuw in Kenia en nergens anders kunnen kids en ouders terecht met hun psycho sociale hulpvragen dan in ons centrum. Op 25 Augustus hebben we weer onze open dag en dit keer hebben we een aantal prominente politieke afgevaardigden uitgenodigd. We willen met hun de discussie aangaan dat ieder kind recht heeft op psycho sociale begeleiding in scholen en in de communities. Word vervolgd….

In augustus werken onze child counselors ook vaker in ons kindercentrum en hebben we trainingen/bijscholingen gepland. Onderwerpen dit keer zijn: gedragsverandering bij kinderen en jeugdigen, counseling plan, art en play therapie. Iedere dinsdag is er een soort ‘inloop training’. De counselors die nog bijscholing nodig hebben in het schrijven van een intake rapport komen hiervoor in aanmerking. De trainingen/bijscholingen worden druk bezocht wat voor mij als trainer ook fijn is.

Ik heb nog 2 maanden de tijd om de laatste werkzaamheden hier af te ronden en over te dragen. Mijn collega’s zijn inmiddels gewend aan het idée dat ik vertrek maar vragen nu of ik dan volgend jaar niet terug kom :-). Ik zie wel maar vooralsnog blijf ik in Nederland en ga ik weer eens tijd besteden aan jullie, mijn vrienden en familie. Ik kijk er naar uit om in Amsterdam te gaan werken en wonen. Ik heb trouwens naar aanleiding van mijn e-mail die ik naar enkele van jullie had gestuurd over het vinden van werk in Amsterdam, veel reacties gehad. Het is hartverwarmend dat zoveel mensen meedenken en met zoveel suggesties komen waar ik zeker wat mee kan. Dank jullie wel allemaal!

In juli en augustus ben ik meerdere malen naar Nairobi gereisd. In juli is een leuke groep van 24 nieuwe VSO volunteers aangekomen, die ik vervolgens weer mocht gaan informeren over wonen en werken in Kenia. Na de ICT (In Country Training) kwam een groep van 8 nieuwe volunteers mee naar West Kenia. In Kisumu werken nu 4 VSO’ers wat wel gezellig is. Tijdens onze laatste regionale VSO overleg van West Kenia hadden we besloten om een buddy system te starten waar een ‘oude’ VSO’er, een nieuwe VSO’er begeleidt tijdens de eerste weken in Kenia. Aangezien Ricky, een Amerikaan van Indiase afkomst in Kisumu kwam te werken, werd ik zijn buddy. Ricky zou bij zijn werkgever gaan wonen maar het bleek er nogal vies en klein te zijn. Na overleg hebben we besloten dat hij tijdelijk bij me inwoont en waarschijnlijk zal hij mijn huis gaan overnemen totdat ik vertrek naar Nederland. Het is gezellig en we drinken nu heel wat wijntjes. Zodra we thuiskomen gaan de rieten stoelen naar buiten en de muziek. We evalueren de dag een beetje en genieten van het lekkere weer hier in Kisumu. Ook de honden Rex en Lucy Kibaki en de nieuwe pup komen gezellig bij ons liggen. We eten nu ook meer vegatarisch en ik leer weer wat nieuwe Indiase recepten.

Op 4 augustus jl. was hier in Kenia een referendum over de nieuwe grondwet. Jullie zullen vast en zeker wel iets hiervan vernomen hebben op het nieuws. Vanwege veiligheidsmaatregelen ben ik met Ricky naar Nairobi afgereisd en hebben we een aantal nachten gelogeerd bij collega’s. Tijdens de referendumdag zijn we naar Nairobi nat. park gegaan. Waar is het immers meer ‘veiliger’ dan in een wildpark zonder mensen :-).
De dag daarna zijn we Lennart gaan bezoeken in Oloitokitok wat op de grens ligt met Tanzania. Helaas waren er wolken waardoor we weer Mount Kilimanjaro niet volledig konden zien (sorry Caroline). Na een nacht bij Lennart zijn we richting Amboselipark gegaan waar we de andere collega’s uit Nairobi hebben ontmoet. We hebben 2 dagen gekampeerd en verhalen verteld rondom het kampvuur. De Masai vrouwen hadden heerlijk gekookt zodat we snel het referendum en alle veiligheidsmaatregelen waren vergeten. Gelukkig is alles rustig verlopen in Kenia. 68% van de bevolking heft gekozen voor een andere grondwet.
Amboselipark is prachtig maar de topper blijft de Masai mare!

Vorig weekend ben ik samen met college Mary en Lizzie en Kevin 2 nachten naar Kakamega forest geweest. Op zaterdag hebben we een prachtige wandeling gemaakt door het tropisch regenwoud en iedere avond dansen bij het kampvuur. Het blijft mijn favoriete plek hier in West Kenia. Voordat ik naar Nederland ga zal ik deze speciale plek nog bezoeken en afscheid nemen van Emily met haar team.

Nu weer even tijd voor andere zaken. Afgelopen maand weer een aantal families kunnen helpen met het starten van een eigen zaak en hebben ze extra geld ontvangen voor voedsel. Sr. Imilda en haar team van Home Based Care hebben weer goed werk gedaan!

1. Rose Adhiambo, 25jr. met 2 kids: Erick 8jr. en Mary, 1 jr,
Rose is wees en jong getrouwd maar woont nu gescheiden van haar echtgenoot vanwege haar medische status. Rose was financieel afhankelijk van mensen die medelijden met haar hadden maar nu is Rose dankzij jullie donatie in staat om zelf voor haar inkomsten te zorgen. Ze verkoopt nu groenten en rijst en heeft voor 2 maanden extra geld ontvangen voor voedsel (total 11.000ksh).

2. Modesta Manyasa, 28jr. met 3 kids: Mary 12jr., Washingtone 10jr. en David 13jr.
Modesta is getrouwd maar echtgenoot woont en werkt in Nairobi. Echtgenoot weigert om naar Kisumu te komen en de familie financieel te ondersteunen. Dit komt in Kenia overigens wel vaker voor dat de man weigert verantwoordelijkheid te nemen voor zijn gezin.
Dochter Mary is vanaf vorig jaar ziek en is gehandicapt. Door financiële problemen heeft Mary geen medische behandeling gehad en heeft ze school moeten verlaten. Modesta is kapster maar de inkomsten zijn niet voldoende om dagelijks voedsel te kopen en voor de medische kosten voor Mary. Door naast haar kapperswerkzaamheden ook nog groenten, fruit en huishouselijke producten te verkopen zal ze extra inkomsten krijgen.
We hebben Modesta een bedrag van 8000ksh gegeven voor haar nieuwe zaak en 6000ksh voor 2 maanden voedsel.

3. Paul Odihambo en Eunice Anyango met hun 2 kids: Sheril 10jr. en Briton 5 jr.
Dit jonge gezin heeft al veel mee moeten maken. Tijdens de laatste verkiezingen in 2007 is Paul door zijn hoofd geschoten en is daardoor halfzijdig verlamd geraakt. Daarnaast heeft hij last van epileptische aanvallen. Paul wordt nu door zijn ouders op het platteland verzorgd maar zowel hij als zijn vrouw willen weer herenigd worden als gezin. Eunice verkoopt Omena (gedroogde visjes) wat niet voldoende is voor de familie.
Door een donatie van 5000ksh verkoopt Eunice nu ook gebakken Tilapia vis. De familie heeft ook een donatie van 3000ksh ontvangen voor 1 maand voedsel.

Ik heb weer donaties mogen ontvangen van Toos en Jack Frenken, Ilse en Mark van den Boom, Matiette en Henri Corstjens, Miranda en Jan Stienen. Hartelijk dank hiervoor.

Sr. Imilda en haar team hebben momenteel meer gezinnen geïndentificeerd. Deze zullen binnenkort geholpen worden. Vanaf 20 september a.s. zal sr. Imilda het project Home based Care en KUAP gaan verlaten.Ik zal binnenkort met mijn manager Sr. Bernadette bespreken hoe we de hulp aan de families kunnen voortzetten.

Lieve mensen dank jullie wel voor alle e-mails, SMS-jes en belletjes. Helaas is mijn laptop kapot gegaan waardoor ik niet altijd direct kan reageren op jullie e-mails. Op ons kantoor hebben we de laatste dagen ook geen electriciteit dus dat schiet ook niet op. Ik doe mijn best!

Veel liefs, Christel

ps. Over 2 weken komen Mama en Wil
:-)

  • 22 Augustus 2010 - 09:22

    Karin Belle:

    Lieve Chris,
    Wat lees ik nou heb je malaria gehad? Ben je daar niet dood ziek van? Gebruik je geen Malerone meer, of ondanks dat.
    Die muggen hebben we hier gelukkig niet, maar ook geen giraffen, zebra,s enz. Maar dan gaan we af en toe maar naar Artis.
    Liefs Karin XXX

  • 22 Augustus 2010 - 12:54

    Toos:

    hoy christel fijn dat het weer goed gaat kun je er weer tegenaan werken en genieten het is toch echt wel een heel groot avontuur. we hebben genoten van vier weken met de boys en zijn nu weer thuis is er nog iets dat je nodig hebt en je moeder event. kan meenemen fijn voor jou dat ze je weer bezoeken geniet ervan heel veel groeten liefs toos jack

  • 26 Augustus 2010 - 10:16

    Jan Vd Linden:

    Hoi Christel

    Wanneer ga je Kenia verlaten???????
    Is die datum al bekend?

    Mail me even op jlinden@dds.nl

    Groeten
    Jan

  • 05 September 2010 - 13:14

    Linda:

    Leuk om je verhaal te lezen Chris! En je foto's te zien (ben wel blij dat je niet alle verjaardagsfoto's hebt gedeeld ;D). Nu in Lamu (superb!). Tot in A'dam. xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Ontwikkelingswerk in Kenia

Recente Reisverslagen:

20 Oktober 2011

Terug in Kenia

24 Oktober 2010

Een week van afscheid nemen.

14 Oktober 2010

Goed nieuws!

21 September 2010

Dag moesje en Wil

22 Augustus 2010

Werk en leuke uitstapjes
Christel

Actief sinds 11 April 2008
Verslag gelezen: 911
Totaal aantal bezoekers 107338

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2015 - 25 Oktober 2015

Voorbereidingen reis 2015

15 Oktober 2011 - 27 Oktober 2011

Terug in Kenia

24 Oktober 2008 - 28 Oktober 2010

Ontwikkelingswerk in Kenia

Landen bezocht: