Dag moesje en Wil - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Christel Vranken - WaarBenJij.nu Dag moesje en Wil - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Christel Vranken - WaarBenJij.nu

Dag moesje en Wil

Door: Christel

Blijf op de hoogte en volg Christel

21 September 2010 | Kenia, Kisumu

Ik heb ontzettend genoten van mijn laatste bezoek uit Nederland. Mijn moesje en Wil zijn voor 2 weken op bezoek geweest. Na een reis van 36 uur! kwamen ze uiteindelijk aan in Nairobi. Dacht ik nog dat ze uitgeput zouden zijn na zo’n lange reis maar het viel gelukkig reuze mee. Door alle vertragingen mochten ze business class vliegen. Het was echter te laat om nog door te vliegen naar Mombasa zodat we een extra overnachting hadden in Nairobi. Ik heb ze de stad Nairobi nog laten zien wat eigenlijk een moderne metropolis is. Op zondag zijn we naar Mombasa gevlogen waar we in een hotel verbleven aan het strand. Wat een luxe weer na een paar maanden ‘basic’ in Kisumu en wat een contrast. Palmbomen, strand, zon en lekker eten; wat heb ik genoten. Op maandag zijn we op safari geweest naar Shimba Hills reserve. In een busje werden we rondgeleid door het park waar ook nog een bush walk op het programma stond. We liepen met een ranger in een groep door het park naar een grote waterval. Geen grote dieren tegengekomen , helaas :-) maar we hebben genoten van de wandeling. Helaas heb ik niet veel foto’s van de safari want mijn spiegelreflex camera is al in Nederland.

Na Mombasa zijn we noordelijk langs de kustlijn gereisd richting de plaats Watamu. Een dorp wat overspoeld is door Italianen. Zelfs de Keniaanse kinderen groette ons in het Italiaans. Watamu staat bekend om de koraalriffen, de mooie stranden en helderblauwe en warme zee. We hebben een ochtend gesnorkeld en verschillende exotische vissen en koraal bekeken. Het bezoeken van een slangenfarm stond ook op het programma. Mama wilde haar grote angst overwinnen maar of ze daar in geslaagd is?

Na een weekje vakantie zijn we samen teruggereisd naar Kisumu. De overgang was weer groot maar het was ook weer goed om terug te zijn. Ik ben op maandag weer gaan werken en mama en Wil zouden me komen bezoeken in ons child counseling center. Na een rondleiding door ons centrum en bezoek aan een kleuterschool waren mama en Wil weer terug voor de overhandiging van jullie speelgoed. Mijn collega’s waren er erg blij mee. Het speelgoed is inmiddels toegevoegd op onze inventarisatielijst.
Helaas kreeg ik die dag ook minder goed nieuws te horen, namelijk dat onze donor Plan International stopt met hun financiële bijdrage, al per 1 oktober 2010. Het was een grote teleurstelling voor onze child counselors, Robert en Cosmas onze staff leden en mezelf. Onze projectleider reist deze week nog met een aantal collega’s naar Mombasa voor een evaluatiegesprek. Hij hoopt dat Plan zich toch zal bedenken maar we hebben hier weinig hoop op. Per 1 oktober is er geen geld meer voor salarissen voor 2 stafleden, onkostenvergoeding voor de child counselors en activiteiten, zoals trainingen/bijscholingen. Het is wel heel vervelend dat dit samenvalt met mijn vertrek over 5 weken.We zijn nu druk met een actie om ons project te redden. Jullie zullen binnenkort misschien nog wel een e-mail hierover ontvangen.
De child counselors hebben toegezegd om te blijven werken in de scholen en communities maar minder uren per week. Ze moeten toch een andere inkomstenbron vinden want het leven is hier hard aangezien we geen sociale verzekeringen hier hebben.

Mama en Wil waren ook bij het afscheid van sr. Imilda die werkzaam was in Home Cased Care project. Zij en haar team hebben dit jaar 25 gezinnen geïndentificeerd. Sr. Bernadette is gisteren weer begonnen met werken na haar verlof. Ik zal deze week met haar bespreken hoe we nog meer families met jullie donaties kunnen helpen. Jullie horen nog van mij hierover.

Mama en Wil zijn vorige week donderdag teruggevlogen naar Nederland en hebben al 2 volle koffers met mijn spullen teruggenomen. Ik heb nog maar weinig spullen hier en moet binnenkort al starten met het afscheid nemen van mensen. Een vreemd gevoel maar het voelt nog steeds goed om terug te komen naar Nederland. Ik heb zin in een nieuw avontuur...:-) en om mijn familie en vrienden weer allemaal te zien. Ik kan het eigenlijk nog niet goed bevatten dat ik straks weer in Nederland woon. Ik zal Kenia, mijn werk, mijn vrienden en vooral de kids hier gaan missen.

Voordat mama en Wil op vakantie kwamen ben ik nog druk geweest met het organiseren en faciliteren van trainingen in art&play therapy, gedragsverandering bij jongeren en het maken van een counselingplan. We hadden in Augustus ook weer een druk programma in ons child counseling center met als hoogtepunt, de open dag. Kijk maar eens snel naar de foto’s. Het was een succesvolle dag. We hadden meer dan 300 bezoekers.

In de maand augustus en september heb ik weer donaties mogen ontvangen van verschillende mensen: Claudia en Paul (nog gefeliciteerd met de geboorte van Joep), Ilse en Mark, Miranda en Jan, Mama en Wil dank jullie wel voor de donaties!!
We hebben de volgende families weer kunnen helpen:
1.Seline Wasonga, weduwe met 3 kinderen (Derick, Kevin, Lucy). Seline verkocht wat tweedehands kleren maar haar eigen zaakje bracht te weinig op voor de maandelijkse onkosten. Ze moest vaker financieel ondersteund worden door haar zus die het ook niet breed heeft. We hebben Seline een booster van 5000ksh gegeven waardoor ze nu meer tweedehands kleren kan verkopen. Het resultaat is er al; het levert nu voldoende geld op zodat ze niet meer financieel afhankelijk is van haar zus.

2.Jane Okoth, weduwe en 35 jaar met 4 kinderen (Daniel 17jr, Frank 14jr, Naomi 11jr, Denis 6jr). Jane maakt kleren maar heeft te weinig voorraad aan stoffen en materialen om haar zaak uit te breiden. De maandelijkse onkosten zijn hoger dan de opbrengsten. We hebben ook haar familie een booster gegeven van 5000ksh zodat ze nu meer materialen kan inkopen en verkopen.

3. Christine Aloo Odhiambo, weduwe en met 5 kinderen (Maurine 17jr, Merilyne 15jr, Lucy 5jr, Lavenda 3jr, Omondi 3 jaar). Christine heeft een kleine food kiosk maar deze bracht onvoldoende op. We hebben ook haar een booster van 5000ksh gegeven waardoor ze nu meer voedingswaren kan verkopen.

4.Joy Adhiambo, alleenstaand en 28 jaar met 1 kind. Joy wil graag haar eigen massage salon beginnen maar heeft een beginkapitaal nodig voor het kopen van een massagetafel, handdoeken, olie en het huren van een ruimte. We hebben haar een kapitaal van 5000ksh gegeven.

5.Voor onze child counselors heb ik 30 Afrikaanse poppen gekocht waar kinderen mee kunnen spelen tijdens een counseling sessie.

Dat was het weer voor deze maand. Dank je wel voor alle e-mails, SMS-jes, telefoontjes en jullie steun. Het doet me iedere keer weer goed om van jullie te horen.

Asante sana en kwaheri ya kuonana.
Christel Achieng :-)



  • 22 September 2010 - 06:05

    Helen:

    Fijn om je binnenkort weer te zien!
    Gr. x Faya en Helen

  • 22 September 2010 - 06:14

    Karin Belle:

    Lieve Chris,

    Nog een paar weken, ik kijk naar je uit. Herkenbaar de kust en de mooie schelpen (ik heb er een).

    Liefs Karin

  • 22 September 2010 - 16:29

    Ton:

    Hoi Christel,

    Ja, de laatste loodjes na een lange, vruchtbare tijd daar, ik kan me voorstellen dat je een dubbel gevoel hebt, zo richting je afscheid. Ben benieuwd of je (iemand voor jou) werk vindt in Nederland, ik zal de Volkskrant eens aandachtig naspeuren. Veel succes met de sponsoring en de afronding van alles.

    Groet,

    Ton

  • 22 September 2010 - 17:02

    Miranda:

    Hoi Christel,

    Wat een mooie foto's weer zeg vooral van jullie vakantie. Je zal het straks allemaal best gaan missen, ik weet het zeker. En wat een gedoe zeg met de stopzetting die ze willen gaan doen. Kan mij voorstellen dat jij je bezwaard voelt nu je weggaat dalijk.
    Geniet nog even van je laatste weken in Kisumu.

    Groetjes uit Moordrecht

  • 23 September 2010 - 09:32

    Mieke:

    Kan me heel erg goed voorstellen dat het allemaal heel erg dubbel voelt, het afscheid nemen, de fijne tijd achterlaten...maar goed wat je zelf ook zegt een nieuw avontuur in je bekende kleine landje! en een voordeel is dat wij binnekort weer samen een wijntje kunnen doen! hahaha
    fijn dat jullie samen met mam en wil genoten hebben van de vakantie. chris, wens je nog een fijne tijd, succes met het afscheidnemen en doe ze de groeten van me!
    liefs miek

  • 23 September 2010 - 13:52

    Lauren :

    Fijn dat je zo genoten hebt :D

  • 23 September 2010 - 21:58

    Gerda:

    Hey Christel,
    Het voelt misschien dubbel om weg te gaan, maar wat heb je daar een geweldig werk gedaan! Ik hoop voor je dat er mensen zijn die het overnemen. Jij hebt in ieder geval wel verschil gemaakt. Al is het nooit genoeg.... Ik kijk er naar uit je weer te zien in Nederland! Liefs, Gerda

  • 06 Oktober 2010 - 16:24

    Toos:

    nog heel even dan ben je er weer ben niet te verdrietig bij het afscheid nemen je hebt geweldig werk gedaan enje kunt hier en vanaf hier ook nog heel veel doen goede vlucht liefs toos en jack

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Ontwikkelingswerk in Kenia

Recente Reisverslagen:

20 Oktober 2011

Terug in Kenia

24 Oktober 2010

Een week van afscheid nemen.

14 Oktober 2010

Goed nieuws!

21 September 2010

Dag moesje en Wil

22 Augustus 2010

Werk en leuke uitstapjes
Christel

Actief sinds 11 April 2008
Verslag gelezen: 586
Totaal aantal bezoekers 107340

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2015 - 25 Oktober 2015

Voorbereidingen reis 2015

15 Oktober 2011 - 27 Oktober 2011

Terug in Kenia

24 Oktober 2008 - 28 Oktober 2010

Ontwikkelingswerk in Kenia

Landen bezocht: