Goed nieuws! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Christel Vranken - WaarBenJij.nu Goed nieuws! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Christel Vranken - WaarBenJij.nu

Goed nieuws!

Door: Christel

Blijf op de hoogte en volg Christel

14 Oktober 2010 | Kenia, Kisumu

Lieve vrienden en familie,

Ik heb deze keer alleen maar goed nieuws te melden:
Ons project heeft goed nieuws ontvangen: Plan International heeft besloten om nog een half jaar ons project financieel te ondersteunen. Een opluchting voor mij, zo vlak voor mijn vertrek. Mijn collega’s moeten nu echt aan de slag maar zijn nu extra gemotiveerd. Alle activiteiten in scholen, communities en in ons child counseling center kunnen gecontinueerd worden. We zijn erg blij. Daarnaast is een kennis van me, die werkzaam is bij het CDC (Centers for Disease Controle and Prevention) als fotograaf en documentarist, bereid ons project en de counseling activiteiten te filmen. Zo worden onze werkzaamheden ook nog digitaal gedocumenteerd. De interviews en opnames beginnen volgende week al.

Ander goed nieuws: Mijn lieve vriendin Caroline komt me ophalen in Kenia!! Op woensdag 19okt komt ze ’s morgens aan in Kisumu en blijft dan een week bij me. We gaan samen mijn laatste week beleven hier in Kisumu en daar ben ik erg blij mee. Afscheid nemen van alles en iedereen hier is moeilijk voor me en dan is het fijn om dit te kunnen delen met Caroline. We vliegen samen terug naar Dusseldorf waar we op donderdagochtend 28 okt. aankomen, over 2 weken al.

Het is nog steeds een beetje onwerkelijk voor me dat ik Kenia en mijn collega’s en vrienden hier ga verlaten. Ik moet mijn koffer gaan inpakken en al mijn spullen hier verkopen of weggeven. Het meeste geef ik aan de locale mensen hier die er erg blij mee zijn.
Deze week en volgende week staan er nogal wat afscheidsetentjes en –feestjes gepland. Mijn werkgever KUAP en collega’s hebben een lunch en een feestavond met muziek georganiseerd voor dinsdag 19 okt en vrijdag 22 okt. Op donderdag 21 okt. wordt er speciaal voor mij een Open Dag in ons child counseling centrum georganiseerd. Mijn eigen afscheidsfeest is op zaterdag 23 okt ’s avonds in mijn eigen compound in Dunga. Ongeveer 50 mensen zijn uitgenodigd en we gaan BBQ-en, feesten en dansen op Osogo Owinyo.

Het zal straks wel weer wennen zijn in Nederland na zo’n intensieve periode hier. Ik ben wel erg blij om jullie weer te zien en samen weer eens af te spreken. Dank je wel trouwens voor alle e-mails en telefoontjes. Ik lig een beetje achter met het beantwoorden van alle mails maar ik reageer nog. We hebben vaker geen internetverbinding en je kunt je voorstellen dat het ook erg druk is: op het werk maar ook prive. Veel mensen, leraren van scholen en vrienden willen nog allemaal afspreken. Ook heb ik tijd nodig om afscheid te nemen van alles wat me hier dierbaar is. Ik zal vooral de kids, Maria, Eugene, mijn collega’s en mijn werk missen: eigenlijk alles dus. Ze willen allemaal dat ik 1 of 2 maanden naar Nederland ga om uit te rusten en dan terug kom. Wie weet zal ik ooit weer in Kenia gaan werken.

Deze maand hebben we van het resterende bedrag wat we van jullie hebben ontvangen een computer gekocht voor ons centrum; speelmaterialen voor kids die HIV-positief zijn (voor 3 groepen) en teken, klei en werkmaterialen voor onze child counselors in scholen. In Nairobi hebben we prachtige Afikaanse ‘Mama’s gevonden met een baby op de rug en een klein kind. De kids kunnen nu tijdens een counseling sessie kiezen waar ze graag even mee spelen. Het helpt hun om zich te ontspannen want het is maar spannend om je verhaal/zorgen te vertellen.
Dank je wel Miranda, Jan, Wiel, Heidi en Maarten, Claudia en Paul, Ilse en Mark, Mama en Wil voor jullie financiële bijdrage. Ik blijf ook straks in Nederland geld voor ons project inzamelen en zal dit naar Kenia sturen, naar mijn manager sr. Bernadette. Mijn werk en bijdrage houdt niet op als ik in Nederland ben. Ik zal op afstand hun blijven ondersteunen, waar nodig.

Deze maand heb ik ook mijn training aan leraren van een lagere school school afgesloten. We zijn nu bezig om alle leraren in scholen te trainen in psycho sociale steun voor kinderen. Ze leren hoe ze kinderen kunnen identificeren die psycho sociale steun nodig hebben. Daarnaast leren we ze om aandacht te besteden aan een kind door een praatje te maken en klassicaal aandacht te besteden wanneer iets ingrijpend heeft plaatsgevonden, zoals het overlijden van een klasgenoot.We geven ze ook informatie over kinderrechten en starten de discussie over het slaan van kinderen in scholen door leraren. Erg interessant en de leraren zijn allemaal erg positief over de training. Aan het einde krijgen ze natuurlijk een certificaat want dat is belangrijk in Kenia.

Ik heb ook een nieuwe memory book voor kinderen en hun ouders/verzorgers geschreven. Mijn collega’s gaan deze nu ook vertalen in Luo en Swahili. Memory book wordt gebruikt om kinderen meer informatie te geven over hun herkomst ; de wensen van hun ouders en nog veel meer. Voor kinderen die een ouder/of beide ouders hebben verloren, is het belangrijk om deze informatie te hebben, met name voor hun eigen rouwverwerking.

Lieve mensen tot over 2-3 weken allemaal! Fijn om jullie dan weer allemaal te zien, in Weert of ergens anders.

Veel liefs, Christel





  • 14 Oktober 2010 - 16:59

    Lies Koolen:

    Wat een mooi programma ter afsluiting van je werk! En fijn dat Caroline naar jou toekomt.
    Ik verheug me erop je weer te zien!
    Liefs
    van Lies

  • 14 Oktober 2010 - 17:14

    Gabrielle En Frans:

    Lieve Chris, wat spannend allemaal nog in de laatste weken. We kunnen ons best voorstellen dat het je niet in de "koude"kleren gaat zitten. We hopen dat je het met een goed gevoel achter kunt laten en wat heerlijk dat Caroline dit met je gaat delen. Zij weet uit eigen ervaring wat jij daar achter laat na haar bezoeken.
    Lieve Chris succes met je afscheid en een fijne thuiskomst in Nederland toegewenst.

    xxxx Gabriëlle en Frans
    The Gambia, West-Afrika

  • 14 Oktober 2010 - 17:44

    Karin Belle:

    Lieve Christel,

    Veel sterkte bij de laatste weken.
    Ik ben hartstikke trots op je.
    We gaan elkaar weer snel zien. Lfs. Karin XXX

  • 14 Oktober 2010 - 17:45

    Karin Belle:

    Lieve Christel,

    Veel sterkte bij de laatste weken.
    Ik ben hartstikke trots op je.
    We gaan elkaar weer snel zien. Lfs. Karin XXX

  • 14 Oktober 2010 - 19:13

    Gerda:

    Hey Christel,
    Wat een mixed feelings zul je hebben... Je hebt daar echt verschil kunnen maken, goed gedaan hoor! Ik hoop dat je een goed afscheid gaat hebben en tot ziens straks in Nederland!
    Groeten en veel liefs, Gerda

  • 14 Oktober 2010 - 19:43

    Sylvia:

    Hey Vrankie,
    Heel veel sterkte met afscheid nemen, maar het goede nieuws moet dit toch wel wat makkelijker maken. Knap geregeld, super! Wij verheugen ons op je thuiskomst.
    Groetjes Sylvia


  • 14 Oktober 2010 - 19:43

    Sylvia:

    Hey Vrankie,
    Heel veel sterkte met afscheid nemen, maar het goede nieuws moet dit toch wel wat makkelijker maken. Knap geregeld, super! Wij verheugen ons op je thuiskomst.
    Groetjes Sylvia


  • 14 Oktober 2010 - 20:52

    Miranda:

    Hoi Christel,

    Ik wil je nog even hele mooie laatste weken daar in het verre Kenia toe wensen. Heel veel succes en sterkte met het afscheid nemen wat jou zo lief is geworden. We hopen weer gauw wat van je te horen als je weer in je koude kikkerlandje terug bent.

    Veel liefs Ronald en Miranda

  • 14 Oktober 2010 - 21:29

    Sarah:

    Ha lieve Chris,

    Wat een goed nieuws zeg! Wat heb je veel moois gedaan in Kenya! Geniet nog van komende weken..

    Dikke knuf!

  • 15 Oktober 2010 - 05:53

    Helen:

    Hey,
    Heel veel succes de laatste weken! Naast het nemen van afscheid, ook nog even genieten van het land en de cultuur samen met Caroline. Je hebt mooi werk verricht!!!
    Tot snel.
    Kus Helen

  • 15 Oktober 2010 - 09:01

    Inge:

    Lieve Christel,

    Wat fijn om te horen dat er voor de eerstkomende periode toch nog financiele ondersteuning blijft. Ik vraag me dan altijd af om hoeveel geld het dan gaat? Als ik lees hoeveel concrete activiteiten worden uitgevoerd en voor hoe weinig! geld bv individuele gezinnen een of 2 maanden te eten hebben dan denk ik dat het continueren van enige hulp wellicht ook uit Nederland te organiseren valt. Ik wil daar graag eens met je over brainstormen. Ik neem deel aan een bestuur van het Mondiaal Centrum Maastricht dat een nwe doorstart maakt.

    Verder: wens je hele fijne komende weken daar nog toe en heel veel sterkte bij het afscheid. Het zal ook 'n beetje cultuurshock hier in Nederland zijn. In die 2 jaar vind ik is, in ieder geval het politieke klimaat danig aan het veranderen.

    Anyhow Welkom back home!!
    Liefs Inge

  • 20 Oktober 2010 - 07:25

    Michella:

    Lieve Christel,
    Ik wens je hele fijne laatste weken toe en het is echt geweldig te horen dat Caroline naar je toe komt!
    En...geniet nog van het mooie weer, hier is het écht herfst!

    Liefs,
    Michella

  • 23 Oktober 2010 - 06:26

    M & M:

    Hoi Christel, we hebben met veel plezier meegelezen met je weblog. Je tijd in Kenia zit er nu bijna op. Wat is dat snel gegaan! We wensen je veel sterkte met afscheid nemen. Een hele goede reis naar Nederland en een hele fijne tijd daar! Hartelijke groet uit Malawi, Marcel & Mariska

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Ontwikkelingswerk in Kenia

Recente Reisverslagen:

20 Oktober 2011

Terug in Kenia

24 Oktober 2010

Een week van afscheid nemen.

14 Oktober 2010

Goed nieuws!

21 September 2010

Dag moesje en Wil

22 Augustus 2010

Werk en leuke uitstapjes
Christel

Actief sinds 11 April 2008
Verslag gelezen: 512
Totaal aantal bezoekers 107341

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2015 - 25 Oktober 2015

Voorbereidingen reis 2015

15 Oktober 2011 - 27 Oktober 2011

Terug in Kenia

24 Oktober 2008 - 28 Oktober 2010

Ontwikkelingswerk in Kenia

Landen bezocht: