Weer aan de slag - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Christel Vranken - WaarBenJij.nu Weer aan de slag - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Christel Vranken - WaarBenJij.nu

Weer aan de slag

Door: Christel

Blijf op de hoogte en volg Christel

12 Juli 2009 | Kenia, Kisumu

Lieve mensen,

Ik hoop dat het goed gaat met jullie daar in het verre Nederland. Vond het weer erg fijn om per email, telefoon of SMS contact te houden met het thuisfront. Heb gehoord dat het ook in Nederland tropisch warm is geweest. De BBQ zal wel meerdere malen aangestoken zijn :-).

Na een geweldige vakantie met Caroline ben ik scholen gaan bezoeken waar onze child counsellors werken. Na de training zijn 8 nieuwe counsellors gaan werken in gemiddeld 3 scholen, verspreid over heel Kisumu. Dagelijks probeer ik 1 tot 2 scholen te bezoeken zodat ik heel wat kilometers afleg met mijn fiets. De scholen die in onveilige buurten liggen bezoek ik meestal met een brommer of onder begeleiding. Een bezoek aan een nieuwe school gaat volgens een bepaald ritueel. Als bezoeker meld ik me bij de directeur waar ik eerst een gesprek mee heb over de school, de problemen die scholieren hebben en het werk van onze child counsellor. Ze zijn ook geïnteresseerd waar ik vandaan kom en mijn achtergrond. Als bezoeker moet ik ook een bezoekersboek tekenen want ze zijn maar wat trots als ze muzungu bezoeker op bezoek krijgen. Inmiddels ben ik ook een bekende in veel scholen waardoor ik alleen even de directeur en de PSS-teacher ga begroeten. Naast netwerken met 34 scholen en het afstemmen van onze service met scholen bestaat mijn werk uit het observeren van mijn collega’s tijdens een counselling sessie. Na de child counselling training zijn we gestart met een nieuwe manier van werken. Mijn collega’s doen nu eerst een intakegesprek met het kind en rapporteren dit nu op een assessment formulier. Het resultaat is dat ze een completer beeld hebben van het kind en nu met deze informatie een counselling plan kunnen maken. Ik begeleid ze bij dit alles. Persoonlijk vind ik dit het leukste gedeelte van mijn werk. Mijn collega’s zijn erg leergierig en blij dat ze nu een richting hebben in hun werk.

In de maand Juni heb ik samen met Cosmas alle administratie van ons project geordend. Ik had mijn IPOD en speaker meegenomen naar het kantoor zodat we tijdens ons werk de hele dag naar muziek konden luisteren. Vooral Osogo Owinyo was erg populair onder mijn collega’s. 7 Jaar aan documenten hebben we weggegooid of bewaard in ordners. Het was een puinhoop maar we zijn er uitgekomen. We hebben nieuwe ordners voor het project gekocht en nu heeft iedere child counsellor voor de school waar hij werkt ook een ordner waar alle gegevens van hun clienten bewaard kunnen worden. De beide heren kregen ook een snelcursus ‘opbergen van administratie’ :-) anders zou het binnen de korste keer weer een puinhoop worden.

In de maand Juni en Juli hebben we weer een paar families kunnen helpen:
1.Dorcas Adhiambo (18 jr) en haar tweeling van 8 maanden. Dorcas was door haar echtgenoot weggejaagd want ze was bevallen van een tweeling. Volgens de Luo cultuur is het ongewenst om als eerste kind een tweeling te baren. Na omzwervingen waren de kids ondervoed en kwamen uiteindelijk terecht in een lokaal ziekenhuis in Kisumu. Een maatschappelijk werker (MW) van children’s services programme van KUAP kwam hulp vragen. Sr. Imelda van Home based care (HBC) en de MW hebben samen een psycho sociaal onderzoek uitgevoerd. Conclusie was dat deze vrouw werkelijk niets had dan alleen de kleren die ze aan had. Door een donatie van 29250 Ksh (280 euro) heeft ze haar leven met de kids weer kunnen oppakken. We hebben huisraad, kleren voor de baby’s en voor haar, 3 maanden huur, 2 maanden donatie voor voedsel en een donatie voor de start van een eigen zaak (verkoop mais en houtskool) gegeven. De baby’s staan onder behandeling van de afd. Nutrition van KUAP. Na 1 maand kwam Dorcas me in het kantoor bezoeken en zag ze er veel beter uit. Ze kon weer lachen.

2.Een andere familie die we geholpen helpen is de familie van Dominick (Kipkorir). Dominick (11 jaar) leefde op straat en werd opgevangen in ons centrum. Hij was weggelopen van huis omdat er geen voedsel was en de familie (moeder en 7 kids) onder erbarmelijke omstandigheden leefde. Dominick kwam oorspronkelijk uit Kericho (2 uur van Kisumu) maar was naar Kisumu gekomen werk te vinden. Na een huisbezoek door Alex, een maatschappelijk werker, werd duidelijk hoe zwaar deze familie het had. Door een schenking van 27500 ksh heeft de familie bedden, lakens, dekens, voedsel kunnen kopen en een eigen zaak kunnen beginnen. De moeder verkoopt nu melk en mais en het gaat goed. Inmiddels woont Dominick weer thuis bij zijn familie en gaat hij nu naar school. Dat was zijn grootste wens.

3.We hebben 2 doktersrekeningen (4000 Ksh) betaald voor Winnie en Edwina, 2 mensen die erg ziek waren maar geen geld hadden om een dokter te bezoeken.

4.Momenteel hebben we een nieuw gezin geifentificeerd wat dringend hulp nodig heeft. Oma Njaga zorgt voor 2 kleinkinderen waarvan de moeder is overleden. Daarnaast woont een schoondochter met haar 2 kinderen ook in huis. De schoondochter is door haar man verdreven maar oma Njaga bood haar schoondochter en de kleinkids onderdak. Het is onbekend waar de zoon nu woont.

Over 2 weken is de planning dat we gaan verhuizen naar een nieuw kinder centrum. Deze week gaan we veel speelmaterialen kopen voor de play therapy kamer. Dankzij giften van jullie is dit mogelijk. Inmiddels hebben jullie bijna 5000 euro aan donaties gegeven, geweldig!. Wilke en Gerda, Thijs en Maria, Ilse en Mark, Mariette en Henri, Miranda en Jan en mama, dank je wel voor jullie donaties afgelopen weken.

Ik kan deze maand niet veel foto’s op mijn website plaatsen omdat mijn camera kapot is. Een aantal foto’s heb ik kunnen maken met de camera van ons project. Esther ik stuur je meer foto’s van Dorcas Adhiambo want jullie bijdrage is naar haar toe gegaan. Inmiddels heb ik een nieuwe camera besteld (THX Roel voor je hulp) en in augustus zal deze naar Kenia worden genomen door Ellen en Kees.

Ik heb mijn ticket naar Nederland ook inmiddels geboekt.Ik kom vrijdag 18 december naar Nederland en blijf tot 8 Januari.Alex en Veronique ik zie jullie in de tweede week in Amsterdam met Caroline. We gaan weer ouderwets feesten :-). Karin ik bel je tegen die tijd voor een lunch. Ik mis jullie, Amsterdam en de lekkerste appeltaart.

De maanden hier vliegen voorbij. Ik ben nu meer dan 8 maanden hier en goed gesetteld. Heb inmiddels een leuke vriend, Peter. Een collega werkzaam als child counsellor. Volgende maand zal ik meer foto’s van ons plaatsen. Ik kreeg dit verzoek meerdere malen per email :-).

Nog 4 weken en dan ik Lauren, Ellen, de boys en Kees weer een knuffel geven. We gaan dan ook samen naar de Masai Mar, nationaal park. Hopelijk kan ik dan een conversatie hebben met de Masai krijgers in Kiswahili.

Kwaheri rafiki,
Christel xxx

  • 12 Juli 2009 - 11:19

    Sarah:

    Lieve Chris,

    Wat een mooi verhaal weer! Wat werk je toch hard en wat ben jij een doorzetter! :) Bevendien zie je er stralend uit op de foto's! Ik mis jullie!!

    Dikke knuf en take care!

  • 12 Juli 2009 - 11:25

    Margriet:

    He lieve Christel!

    Erg leuk om je verhaal te lezen, wat doe je toch veel! Ik ben benieuwd hoe de communicatie gaat met de Masai in de Masai Mara haha :D
    Leuke foto's trouwens, natuurlijk ook die van onze Daisy ;)
    Ook ik mis jullie!

    Liefs,
    Margriet

  • 12 Juli 2009 - 13:56

    Karin Belle:

    Lieve Chris,
    Wat heb je weer een mooi verslag geschreven over wat je zoal doet. Vanmorgen was er een programma op TV over scholieren uit Amsterdam die naar Kenia gingen een uitwisseling van vanalles en nog wat. Erg leuk! Vooral de reacties van die Amsterdammers! Dat wij het toch wel erg goed hebben in Nederland en dat wij eens wat meer tevreden zouden moeten zijn. Niet gek voor 18 jarige, toch?
    Wat leuk dat je naar Nederland komt, tuurlijk gaan we lekker lunchen en je kan ook blijven slapen, gezellig!
    Groetjes en liefs van je vriendinnetje uit Mokum.

  • 14 Juli 2009 - 18:48

    Gabrielle & Frans:

    Hi Chris,

    Ben soms jaloers op al die vakanties die je tussendoor hebt! Dat is toch wel een voordeel met zo'n grote organisatie achter je.
    Leuk dat je wat meer over je "gezinnen" schrijft. erg herkenbaar! Ik ben hier ook vaak met zeer schrijnende gevallen bezig. Zou willen dat ik bij zo'n organisatie kon aankloppen.... Dat valt hier niet mee! You can't have it all. The Gambia heeft wat dat betreft erg weinig mogelijkheden. Veel versnipperde organisaties die vooral met zichzelf bezig zijn i.p.v. een gezamenlijk doel.
    Goh, Kerst & Nieuwjaar in NL....Bofbibs!

    Keep up your good work!

    Liefs en dikke XXXX van Gabriëlle en Frans,
    The Gambia West Afrika

  • 24 Juli 2009 - 07:20

    Anne:

    Hee lieve Chris,
    alles goed met jou? met mij wel.
    ik verheug me op 18 december :D, hopelijk verheug jij je er ook op!!!!!:) Wij gaan van 9 augustus t/m 23 augustus op vakantie naar Kroatie:cheer:
    Kon ik je nu maar alvast een dikke knuffel en kus geven:(

    xxx je allllerliefste nichtje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Ontwikkelingswerk in Kenia

Recente Reisverslagen:

20 Oktober 2011

Terug in Kenia

24 Oktober 2010

Een week van afscheid nemen.

14 Oktober 2010

Goed nieuws!

21 September 2010

Dag moesje en Wil

22 Augustus 2010

Werk en leuke uitstapjes
Christel

Actief sinds 11 April 2008
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 107356

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2015 - 25 Oktober 2015

Voorbereidingen reis 2015

15 Oktober 2011 - 27 Oktober 2011

Terug in Kenia

24 Oktober 2008 - 28 Oktober 2010

Ontwikkelingswerk in Kenia

Landen bezocht: