vakantie - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Christel Vranken - WaarBenJij.nu vakantie - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Christel Vranken - WaarBenJij.nu

vakantie

Door: Christel

Blijf op de hoogte en volg Christel

10 Juni 2010 | Kenia, Kisumu

Lieve vrienden en familie,

Nog 2 dagen en dan komt Caroline naar Kenia! Ik reis aanstaande zaterdag naar Nairobi waar ik Caroline zal omhelzen na 5 maanden. Het is heerlijk om weer eens vakantie te hebben en te relaxen. Ik heb het ook nodig om afstand te nemen van alles en iedereen in Kisumu. Ik zal mijn vakantie ook gebruiken om een beslissing te nemen over mijn eigen toekomst.

We verblijven 2 nachten in Nairobi en slapen bij een collega VSO’er. Zaterdagavond gaan we naar een theatervoorstelling samen met enkele VSO-collega’s. Zondagavond hebben we een etentje met Maria en haar dochter. Maria, een Amerikaanse en van Poolse afkomst, woont ook in Kisumu en is een goede vriendin geworden. Maandagavond hebben we nog samen gegeten in Kiboko bay want we zullen elkaar na zondag voor lange tijd niet zien.
Op maandag reizen we naar Tanzania waar we Janneke zullen ontmoeten, een oud collega van VSO. Janneke woont en werkt nu in Arusha wat weer in de buurt ligt van Mount Kilimajaro. We gaan daar 4 dagen op safari met een reisorganisatie. We bezoeken de parken Arusha NP, Lake Manyara NP en Tarangire NP. We slapen in een lodge midden in de natuur.

Na ons bezoek aan Arusha en Janneke gaan we richting het dorp Mambo waar we 2 nachten verblijven in de eco lodge Mambo Viewpoint. Deze lodge wordt gerund door Nederlanders dus ik kan mijn Nederlands weer eens goed gaan ophalen. De lodge ligt midden in de natuur en in het noordelijke gedeelte van Usambara Mountains in Tanzania. Er zijn veel outdoor activiteiten mogelijk, zoals mountainbiken, caving :-) en wandelen. Daarnaast zijn er prehistorische voetafdrukken van de eerste mens te vinden waardoor het gebied vaker wordt bezocht door archeologen. We kunnen ons fysiek dus goed uitstukken.
Na ons bezoek aan Mambo viewpoint gaan we direcht naar Zanzibar. We verblijven 3 nachten in Stonetown wat erg mooi moet zijn omdat er een mix is van Indiase -, Afrikaanse - en Moslim cultuur. De stad heeft een labyrint aan steegjes en winkeltjes. Ik denk dat het zal lijken op Marrakech in Marokko.
We gaan ook een motor huren zodat we het eiland goed kunnen ontdekken. Zanzibar staat bekend om z’n specerijen en de mooie witte ‘bounty’ stranden. Na Stonetown gaan we een week relaxen op het strand in Sunset Kendwa in het dorpje Kendwa. Ik kijk er al naar uit.
Op 1 Juli vliegen we terug naar Nairobi en zal Caroline ’s avonds weer naar Nederland vliegen en ik.....naar Kisumu, home sweet home.

Afgelopen maand hebben we hard gewerkt aan de toekomst van child counseling project. Onze hoofdonor, Plan Internationaal, was zeer tevreden over de behaalde resultaten van het afgelopen jaar. Na de evaluatie is besloten om ons project nog eens 9 maanden financieel te ondersteunen. De druk is dus nu van de ketel want het gaf wat onrust onder onze child counselors. Ze krijgen nu een kleine vergoeding voor hun werk wat ze weer nodig hebben om zelf te overleven. 2 Counselors hebben ons project verlaten vanwege deze onrust.

We zijn gestart met het trainen van docenten in lager scholen in ‘psycho social support for children’. Op verzoek van een school komen naar de school en bieden we 10 weken lang een inservice training aan alle docenten. Vandaag nog was ik in een school en hebben we gesproken over de psycho sociale gevolgen voor kids met HIV/AIDS. Hoe kunnen we in scholen het stigma rondom HIV/AIDS terugdringen. De kennis over HIV/AIDS onder leraren was minimaal.

In samenwerking met Home Based Care project en sr. Imilda hebben we weer 5 families en 1 jongen kunnen helpen.
1. Roseline Adhiambo, 47 jaar en heeft 10 kinderen. De echtgenoot is verdwenen en heeft de familie in de steek gelaten. 4 van haar kinderen zijn volwassenen maar zelf niet in staat om hun moeder te ondersteunen. De kinderen die nog bij haar wonen zijn Beatrice, Stephine 16jr, Vincent, 14 jr, Victor 12jr., Collins en Elvis (tweeling), 10 jr. Roseline zorgt ook voor 4 kleinkinderen, Mercy, Faith, Paul en kleine Roseline in de leeftijd van 6jr tot 1 ½ maand. 2 van haar kinderen waren ernstig ziek waardoor ziekenhuisrekeningen betaald moesten worden. In die tijd verkocht Roseline tweedehands kleren maar door de hoge rekeningen heeft ze haar zaakje moeten verkopen. 2 van haar dochters zijn inmiddels aan de gevolgen van AIDS overleden. Al langere tijd is Roseline niet in staat om dagelijks een maaltijd te bereiden voor haar kinderen en kleinkinderen. De kinderen zijn ondervoed waardoor het nodig was om in te grijpen. We hebben de familie sinds mei geld gegeven voor voedsel. Ze krijgt voor 2 maanden totaal een bedrag van 10.000ksh (100euro) en heeft een bedrag van 8000 ksh ontvangen voor het starten van een eigen zaak: verkoop van groenten/fruit en houtskool. Roseline is erg blij met de hulp en bedankt diegene die haar familie heeft geholpen.
2. Fiona Atieno O., 21 jr., weduwe met een kind (Felix) van 2 jaar. Echtgenoot en Fiona waren lange tijd ziek en Fiona verkocht voor haar ziekte houtskool. Door haar eigen ziekte en de ziekte van haar echtgenoot verloor ze haar eigen zaak. De echtgenoot stierf en Fiona herstelde langzaam en is nu onder ARV’s. Ook hun kind is HIV positief. Fiona krijgt geen hulp van haar schoonfamilie. Zij beschuldigen haar van moord omdat hun zoon aan de gevolden van AIDS stierf. De medicatie voor HIV (ARV’s) moet vaker zonder eten worden ingenomen omdat er geen geld is voor voedsel. We hebben Fiona voor 1 maand voedsel gegeven (3000ksh) en geld voor de verkoop van houtskool, 3200ksh.
3. Nelly A. , 27 jr. Getrouwd met Stephen Odhiambo, 37 jr. Samen hebben ze 4 kids, Brian 10jr, Victor 8jr, Frederick 5jr, Bridgid 2 jr. Stephen is een bouwvakker maar kan vaker geen werk vinden. Oor haar ziekte een kleine zaak maar verloor deze door haar ziekte. Nu ze aangesterkt is wil ze graag een eigen kruidenierszaakje beginnen. Toen we over de familie werden geinformeerd sliepen zowel de ouders als de kinderen op de grond. We hebben voor hun ook bedden, matrassen en linnengoed gekocht en muskietennetten werden gegeven door Home based care project. De kids kunnen nu veilig slapen waardoor de kans op malaria ook kleiner is.
We hebben de familie voor 2 maanden voedsel gegeven, totaal 6000ksh; 5000ksh voor de eigen zaak en 7000ksh besteed aan bedden, matrassen en beddengoed.
4. Sarah Ogay, 27 jr, getrouwd en met 6 kinderen. De echtgenoot verkoopt water maar dit is niet genoeg om alle monden te voeden. We hebben Sarah 5000ksh gegeven zodat ze haar familie kan helpen. Ze verkoopt nu chapati’s , bonen, zeep en eieren.
5. Rebecca Achieng, 35 jr met haar 5 kinderen. Rebecca is weduwe en woont bij haar schoonfamilie is allemaal arm zijn. Rebecca woont is een vervallen huis zonder deur, heeft een gezwel op haar gezicht waarvoor ze geen medische begeleiding heeft omdat er geen geld is. Ze maakt matten van riet maar dat is niet voldoende om alle kids te voeden. De kinderen gaan niet naar school omdat er geen geld is voor schooluniformen. We hebben haar al 8000ksh gegeven voor 2 maanden voedsel en ze zal aanstaande vrijdag 5000ksh ontvangen voor de verkoop van groenten en fruit.
6. In ons child counseling centre werd een jongen gebracht, Kennedy 10 jr. en wees. Kennedy was mishandeld door zijn tante en had een ernstige ooginfectie had. We hebben actie moeten ondernemen omdat hij veel pijn had. De jongen is behandeld door de dokter in het ziekenhuis en nu gaat het al veel beter. Ik heb hem vandaag weer even ontmoet. We hebben de collega’s van child rights and advocacy ingeschakeld ivm de mishandeling door zijn tante. Kindermishandeling komt veel voor hier in de sloppenwijken. De mentaliteit is hard en kinderen zijn daar vaak de dupe van.
Gerda, Miranda en Jan, Mariette en Henri, heel hartelijk bedankt voor jullie bijdrage deze maand, ook namens alle families.

Het aantal bezoekers in ons child counseling and resource centre loopt op. Steeds meer ouders brengen hun kinderen naar ons centrum. We werken nu meer actief aan de PR van ons project. We gaan de premier van Kenya, mr. Raila uitnodigen voor onze open dag in augustus. Hij komt uit Kisumu en heeft familie en welzijn in zijn portefeuille. Wie weet komt hij nog :-).

Veel liefs allemaal en tot na mijn vakantie.

Christel xxx

• 10 Juni 2010 - 10:38

Margriet:

Hee Chris!

Super om te lezen! Ga lekker genieten van je vakantie! Laat je even weten hoe Zanzibar was? Dat staat namelijk bij ons op de planning voor november haha. Geniet ervan!

Liefs,
    Margriet

• 10 Juni 2010 - 10:56

Gerda Verbraak:

He Christel,
    Geniet van je vakantie, je hebt t verdiend! Ik wens je veel wijsheid in het nadenken over de toekomst, het is goed dat je in dat proces even afstand kunt nemen van Kisumu. Doe de hartelijke groeten aan Caroline. Veel liefs! Gerda

• 10 Juni 2010 - 11:30

Lies Koolen:

Ik vind het heel goed dat jullie individuele hulp combineren met structurele hulp. De foto's raken me.
    Ik wens je een fijne vakantie en een wijs besluit over je toekomst!

Lieve groet
    van Lies

• 10 Juni 2010 - 12:23

Mieke:

Ha chris,
    Leuk om weer eens je verhaal te lezen, ik heb het (sorry!) een tijdje niet gevolgd! heerlijk dat je naar tanzania gaat, dat vond ik echt super (vooral lake Manjara!)gaan jullie ook rondom de berg K.M hyken, dat vond ik ook zo mooi. verder kan ik alleen maar vol lof over zanzibar spreken, top gewoon en grappig wij hebben ook een week geslapen in Sunset in Kendwa..gezellige fullmoon partys daar! geniet ervan chris en zo te lezen doe je nog steeds super werk in Kisumu en mooi dat jullie verlenging hebben gekregen qua financiele ondersteuning.
    Nu ik het zo weer lees en alweer even thuis ben, denk ik shit ik wil terug!!!
    liefs, en ik ben benieuwd naar je verhaal na je vakantie
    x miek
    ps. leuk die foto van invioletta,doe je haar de groetjes van me
    -vergeet de italiaan in arusha niet, zit er maar 1 dus kan niet mis!

• 10 Juni 2010 - 16:51

Roel:

Heel veel plezier, geniet en neem de tijd voor jezelf!

Dikke knuffel,

Roel

• 10 Juni 2010 - 18:20

Helen:

Hoi hoi,
    Heel veel plezier met Caroline!!!
    xxx

• 10 Juni 2010 - 18:20

Toos:

hoy christel ik ben de laatste tijd erg laks geweest er was heel veel en ook nog veel weg wij hadden een zalige vakantie ik hoop dat jullie gaan genieten klinkt voor mij geweldig[buiten die moter] .verder doen wat voor jou het beste voelt. liefs toos jack

• 10 Juni 2010 - 18:49

Karin Belle:

Lieve Chris,

Heel veel plezier, lekker genieten.

Welke beslissing je ook maakt, daar nog blijven of naar Amsterdam, ze zijn allebei goed. Volg je hart.

Liefs XXX Karin

• 10 Juni 2010 - 19:51

Leilani:

Lieve Chris,

een hele fijne vakantie en succes met het nemen van een beslissing!

xxx

• 10 Juni 2010 - 21:58

Maria:

Hallo Christel. Wat ontzettend fijn voor je dat Caroline komt. Morgen gaat ze naar Schiphol en vliegt ze naar jou. Ze heeft er enorm zin in en is blij jou weer te zien. Ik wens jullie samen een heel fijne en interessante vakantie en geniet ervan.

• 11 Juni 2010 - 10:47

Michella:

Een hele fijne vakantie Christel geniet ervan. Succes met je beslissing!!!

Liefs,
    Michella xxx

• 11 Juni 2010 - 18:06

Miranda Prosperi:

Ik wens je heel veel vakantie plezier, geniet er maar lekker fijn. Ik hoop dat je tot de juiste beslissing mag komen.

Succes!!
    xxx Miranda

• 14 Juni 2010 - 21:15

Lisanne:

Hoi Christel,
    Heeeeel veel plezier, geniet van je vakantie.
    Ik kijk nog nagenietend dagelijks naar mijn foto's!
    Lieve groet, Lisanne