Regentijd in Kisumu - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Christel Vranken - WaarBenJij.nu Regentijd in Kisumu - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Christel Vranken - WaarBenJij.nu

Regentijd in Kisumu

Door: Christel

Blijf op de hoogte en volg Christel

27 September 2009 | Kenia, Kisumu

Lieve mensen,

Ik hoop dat het goed met jullie gaat? Heb ook gehoord dat de Herfst al begonnen is in Nederland en dat het frisjes is. In Kenia regent het sinds September bijna iedere avond; soms zo erg dat het water in mijn huis loopt. Een week geleden had ik in alle kamers van mijn huis 4 cm. water staan. Gelukkig waren op dat moment Peter en Kevin ook hier zodat we tot laat water hebben kunnen scheppen. De straten stonden ook blank en het water kon met geen mogelijkheid weg. Ik heb zelden zoveel regen gezien dan hier. Ze hebben hier geen ondergrondse riolering maar op sommige plekken zijn er open rioleringen. Je kunt je voorstellen hoezeer het overal stonk. Ziektes als cholera breken hier dan ook uit. Ik had enigszins “geluk” dat ik op maandag moest werken (het was een publieke vrije dag) zodat Peter en Kevin het meeste werk hebben gedaan. Toen ik ’s avonds weer thuis kwam was mijn hele huisje droog en schoon. Heb toen weer lekker voor ze gekookt. Door de hoge temperaturen hier droogt alles erg snel.

De laatste 2 weken heb ik trainingen verzorgd aan leraren van lagere en midelbare scholen die getraind zijn in Psycho Social Support. Ze begeleiden kids in hun school die problemen hebben op de dagen dat er geen child counsellor in hun school is. Ik heb ook in die weken veel geleerd over de handelingswijze van leraren in deze scholen. Lijfstraffen in scholen is hier heel gewoon. Door discussies hebben we in ieder geval kunnen bereiken dat deze PSS leraren nu inzien dat je niet een kind een lijfstraf kunt geven en psycho sociaal kunt begeiden. Hoe kunnen deze kids de PSS leraar nog in vertrouwen nemen als ze zelf ook lijfstraffen toepassen. We staan hier voor uitdagingen die we in Nederland niet kennen.

De laaste maanden heb ik last gehad van inbraken in mijn huis. In September was het weer zover. Na 3x heb ik nu in overleg met VSO besloten om te gaan verhuizen naar een ander gebied van Kisumu. Waarschijnlijk wordt het Dunga wat bij het Victoriameer ligt. Mijn collega’s zijn nu op zoek naar een huis in een veiligere omgeving met beveiliging. Erg jammer allemaal want mijn huis bevalt goed en de mensen hier zijn aardig. Ik ben door de inbraken een aantal mobiel nummers kwijt geraakt. Inmiddels heb ik all nummers veilig gecopieerd op een nieuwe Nederlandse simkaart. Latifa kun jij je nr. naar me SMS-en? Ik kan je anders niet bereiken. THX.

In September ben ik nog met Kevin een weekend naar Kakamega forest gegaan, zijn eerste vakantie. Die jongen heeft zo genoten en was zo blij. Op zaterdag hebben we de hele dag gewandeled in de bossen samen met Spencer een bioloog. Onderweg kregen we veel uitleg van alle plantensoorten en hebben we enkele wilde fruitsoorten gegeten. In de avond werd er een groot kampvuur gemaakt en heb ik nog tot middernacht met Janneke (een andere VSO’er) geborreld bij het kampvuur. In Oktober als Karin met haar vriendin komt gaan we weer een weekend naar Kakamega forest. De natuur blijft me trekken en het is goed om de stad zo 1x per maand te ontvluchten. Dit zijn zo de leuke uitstapjes die je hebt als je hier in Kenia woont.

In September hebben we ook door jullie donaties meer spelmaterialen kunnen kopen voor de spelkamer en voor onze child counsellors. Ze hebben nu in hun tas tekenpapier met kleurpotloden, wasco’s, verf, etui met schaar, lineaal, lijm ed., stiften, een leren bal (medium), auto’s, gekleurd papier en crepe papier. Samen in de werkgroepje ‘poppetjes’ worden nu Keniaanse poppetjes (familie) ontwikkeld en gemaakt. Deze poppetjes worden straks in de praktijk gebruikt zodra Charlotte in November hun hierin scholing geeft. Mijn collega’s zijn erg enthousiast over de nieuwe materialen die ze kunnen inzetten in de scholen waar ze werken.

Heb in September ook een inwijdingsfeestje gehad van Anna, een VSO’er uit Australie en een feestjes georganiseerd door een donor in Kiboko bay. Het is wel lekker om zo je zaterdagmiddag te vullen. We hebben veel lol en natuurlijk wordt er altijd gedanst op leuke Keniaanse muziek. Osogo Owinyo blijft de favoriet.

De mensen die de afgelopen maand ondersteund zijn:
De situatie van Caroline die in de badkamer van haar vader leeft is nog niet veranderd. Caroline heeft veel last van epileptische aanvallen en heeft daardoor hersenbeschadiging opgelopen. Het is moeilijk om met haar afspraken te maken. Wanneer mijn collega’s haar opzoeken is ze weer weg. We hebben haar situatie in het team besproken en gaan nu over op een andere aanpak. Haar kind al opgevangen worden in het opvangcentrum totdat de thuissituatie wat stabieler is. Daarnaast zal Caroline fysiek onderzocht worden en zal een andere woonruimte met haar gezocht worden.

Dankzij een donatie is Mercy (17 jaar) ook weer naar school kunnen gaan. De scholen hebben het schoolgeld moeten verhogen omdat de voedselprijzen hier erg gestegen zijn. Daarnaast betalen de meeste mensen in periodieken het schoolgeld. De meeste ouders kunnen het bedrag niet ineens betalen. In het geval van Mercy had haar oma geen geld om het laatste gedeelte van het schoolgeld te betalen. Nu ze weer naar school kan (3e klas middelbare school) is alle stress voorbij en kan ze zich weer richten op haar studie.

Mary Anyango Otieno met haar 3 adoptiekinderen hebben geld gekregen ter ondersteuning. De kinderen leden honger en geld voor school is er niet. In samenwerking met sister Imilda heeft deze familie geld gekregen voor voedsel (voor 3 maanden) en geld om een zaak te beginnen. Mary verkoopt nu Kerosine, kook olie, zeep en vis. Ze is erg blij hiermee en ze kan weer eten maken voor haar en de kids. Aan het schoolgeld wordt nog gewerkt.
Dank je wel voor al jullie donaties. Iedere maand doneren enkele mensen een vast bedrag naar mijn rekening.

Eind Oktober komt Karin op bezoek. Ik kan mijn boodschappenlijstje weer mailen maar dit keer heb ik alleen speculaas en kruidkoeken gevraagd zodat ik weer wat peperkoeken kan bakken. Heerlijk. De kids hier vinden het ook erg lekker want dat kennen ze hier in Kenia niet.

Veel groetjes uit Kisumu en tot snel in Nederland,
Christel

  • 27 September 2009 - 11:49

    Sarah:

    Hej Chris,
    Je hebt weer veel gedaan de afgelopen tijd, hard gewerkt! Hopen dat je gauw een huisje krijgt in Dunga.. Dan komen wij die in januari 'warmen'. Liefs voor Kevin en Peter, wat zullen ze je missen als je hier in December komt! Take care en werkse! Knufs Sarah

  • 27 September 2009 - 18:58

    Lauren:

    hey Chris,
    die foto waar kevin en peter staan te dweilen is echt leuk. leker stinken buiten T.I.A :-p. hoe is het met kevin en natuurlijk met jou? ik mis afrika als het kon zou ik zo terug vliegen!

    xxxxxxxxxxxxx X100.000.00
    lauren

    P.S I LOVE YOU

  • 28 September 2009 - 19:41

    Gerda:

    Hey Christel, wat leuk dat Karin je komt opzoeken... Ik wens jullie een hele fijne tijd!! Veel liefs, Gerda

  • 29 September 2009 - 13:53

    Carla Wieske-roomer:

    Hallo Christel,
    Dankzij jouw reisverslagen ben ik nu een beetje op de hoogte.
    Over ruim 2 weken reis ik met Karin mee!
    Ik vind het heel leuk jou te ontmoeten en neem een heerlijk stuk speculaas voor je mee!
    Ik hoop dat je huisje droog blijft. Tot snel.
    Veel groeten,
    Carla Wieske-Roomer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Ontwikkelingswerk in Kenia

Recente Reisverslagen:

20 Oktober 2011

Terug in Kenia

24 Oktober 2010

Een week van afscheid nemen.

14 Oktober 2010

Goed nieuws!

21 September 2010

Dag moesje en Wil

22 Augustus 2010

Werk en leuke uitstapjes
Christel

Actief sinds 11 April 2008
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 107345

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2015 - 25 Oktober 2015

Voorbereidingen reis 2015

15 Oktober 2011 - 27 Oktober 2011

Terug in Kenia

24 Oktober 2008 - 28 Oktober 2010

Ontwikkelingswerk in Kenia

Landen bezocht: