Open dag child cousnelling and resource center - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Christel Vranken - WaarBenJij.nu Open dag child cousnelling and resource center - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Christel Vranken - WaarBenJij.nu

Open dag child cousnelling and resource center

Door: Christel

Blijf op de hoogte en volg Christel

05 Oktober 2009 | Kenia, Kisumu

Lieve mensen,

Vrijdag 2 Oktober jl. hadden we onze eerste open dag van ons 'child counselling and resource center’. Tientallen kinderen, hun ouders, communitieleden, communitieleiders, collega’s van KUAP en leraren kwamen ons centrum bezoeken om zich te laten informeren over de activiteiten die we aanbieden. Het was een intensieve dag maar succesvol. Nergens in Kenia bestaat een centrum voor kinderen op het gebied van counselling. Ik wist dit ook niet maar dit werd meerdere malen bevestigd door mijn collega’s en bezoekers. We waren dan ook maar wat trots om dit centrum te openen voor de kinderen en hun ouders in Kisumu. De bezoekers waren dan ook erg enthousiast en vol lof. Tijdens de open dag konden de kinderen en volwassenen kennis maken met de activiteiten die we aanbieden zoals tekenen (art therapy),spelen in play therapy room, voorlees activiteit, opvoedkundige trainingen voor ouders, life skill training voor kinderen, groepwerk en individuele counselling (psycho-sociale begeleiding).

Kinderen konden ook buiten spelen en we hebben heeeel veeeel gezichtjes beschilderd :-). De kinderen waren zo blij want thuis hebben de meesten geen spelmaterialen en hier konden ze even genieten van alle het spelmateriaal, de muziek, een glaasje jui en de aandacht.
We hebben nog voldoende uitdagingen de komende tijd: het gebouw waar het centrum nu in is gehuisvest is tijdelijk. We moeten een donor vinden voor het bouwen van een eigen gebouw. Daarnaast zijn de meeste mensen in Kisumu niet bekend met counselling activiteiten voor kinderen. Child counselling staat nog in de kinderschoenen in Kenia. Sinds een paar jaar besefferen professionals die met kinderen werken dat kinderen ook zo hun problemen en zorgen kunnen hebben. Sommige ouders besteden hier thuis aandacht aan maar zoeken vooralsnog geen hulp hierbij van een child counsellor.

Mochten jullie trouwens nog speelgoed hebben dan houden we ons aanbevolen: (hand) poppetjes, thema verkleed kleren, plastic pistool, constructie blokken, dokters tasje met spulletjes, kinder posters, plastic zwaard, hoeden (cowboy, kroontje, kapitein, piraat), maskers, lego, Engelstalige kinderboeken en boeken op het gebied van counselling, plastic telefoon, kleurpotloden, verf borstels,behendigheid spelen, we kunnen het allemaal gebruiken hier.

Veel liefs allemaal en geniet van de foto’s.
Kwaheri!

• 05 Oktober 2009 - 11:20

Miranda Stienen:

Hoi Christel,

Ik heb nog wel wat spullen liggen. Mijn vraag is hoe krijgen we het bij jou.Of kun je spullen meenemen als je in Nederland bent geweest?

Groetjes,

Miranda

• 05 Oktober 2009 - 11:32

Sarah:

Hej chris,
    Het ziet er geweldig uit!!!! :D
    liefs,
    Sarah

• 05 Oktober 2009 - 16:01

Margriet:

Hajhaj!

Wat ontzettend leuk om dit zo te zien! Je doet het echt geweldig en wij (Sarah en ik ;)) kunnen het gelukkig snel in het echt bekijken!
    Take care!

Liefs,
    Margriet

• 05 Oktober 2009 - 17:20

Karin Belle:

Lieve Chris,

Nog even en ik kan het allemaal met eigen ogen bekijken. Ik heb er zo,n zin in. En mocht je het aanbod van Miranda eerder willen hebben? Dan moet je haar maar even in contact brengen met mij. 06-15485494 of 020-5108124

• 05 Oktober 2009 - 20:55

Guy:

Wat een bijzonder leuk succes, Christel: een mijlpaal. Mensen ter plekke opleiden leidt tot duurzaamheid in zorg en tot continuïteit. En inderdaad - ook in Nederland - zijn er nog veel mensen die zich niet of onvoldoende realiseren waar kinderen allemaal tegen aan lopen. Het voordeel van child counselors is ook dat je hulp biedt zonder dat de problemen of zorgen meteen in de pathologische hoek worden gezet zoals dat nu in Nederland gebeurt. Dikwijls gaat het gewoon over normale problemen van normale kinderen en normale ouders in abnormale situaties. Dus: alle succes bij de verdere ontwikkelingen.
    Liefs,
    Guy

• 06 Oktober 2009 - 05:36

Helen:

Hoi Christel,
    Ook ik heb nog speelgoed thuis. Mijn vraag is ook hoe het bij jou terecht kan komen?
    Liefs Helen

• 06 Oktober 2009 - 07:29

Christel:

Bedankt voor jullie leuke en spontane reacties.De kids hier zullen blij zijn met al het speelgoed. Ik kom 18 december naar huis voor 20 dagen en kan dan het nodige mee terug nemen naar Kenia. Moet alleen nog iets regelen met KLM. Karin bedankt voor je aanbod om al wat spullen mee te brengen. Karin komt binnenkort ook naar Kenia. Ze woont in Amsterdam. Mocht je in de buurt komen neem dan even met haar contact op. Haar telefoonnummer heeft ze vermeld in haar reactie op deze website.
    liefs,

• 08 Oktober 2009 - 21:47

Gerda Verbraak:

Wat een fantastische mijlpaal weer, de opening van dit centrum. Daar mag je terecht heel trots op zijn! En wat een verschil kun je dan maken!
    Lieve groeten, Gerda