Herfst in Kisumu - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Christel Vranken - WaarBenJij.nu Herfst in Kisumu - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Christel Vranken - WaarBenJij.nu

Herfst in Kisumu

Door: Christel

Blijf op de hoogte en volg Christel

01 November 2009 | Kenia, Kisumu

Wat is het toch altijd leuk om bezoek te krijgen uit Nederland. Het is weer fijn om Nederlands te kunnen spreken met vrienden met dezelfde culturele achtergrond. Als je in Nederland woont besef je niet hoe belangrijk dit kan zijn. Dit keer kwamen Karin en Carla voor 1 week naar Kisumu. Als echte backpackers werden ze door een taxi naar mijn werkadres in Magadi center gebracht. Na een hartelijk ontvangst door mijn collega’s heb ik ze rondgeleid op de plek waar ik dagelijks werk. Ik denk dat ze aardig onder de indruk waren van wat we al bereikt hebben in 1 jaar tijd. Daarna werd het tijd voor een eerste ervaring in een tuck tuck, een soort karretje met een kleine motor. Na de installatie in mijn huis was het tijd om de omgeving te laten zien. We hebben mama Mary bezocht en Kevin opgehaald want die kwam immers ’s avonds weer eten. De buurtkids kwamen ook gedag zeggen en vonden 3 muzungus wel erg interessant.’s Avonds konden we buiten eten onder de sterrenhemel. Met een glaasje wijn was het goed uit te houden zo. De dames hebben die dag veel indrukken opgedaan en waren er nog vol van. Het was ook een hele overgang zo van een hotel en luxe in Nairobi naar een sloppenwijk in Kisumu.

De dag daarna ben ik gids geweest in mijn eigen stad: naar de markt, tipalia eten aan het meer en een boottocht in de namiddag op het Victoriameer. Het uitzicht was prachtig en er stond geen wind. We hebben ons laten afzetten in Kiboko bay voor een drankje.
Op vrijdagochtend vertrokken we al op tijd voor 3 dagen naar Kakamega forest. Ik ben inmiddels een vaste bezoeker daar omdat op deze plek nog een oeroud tropisch regenwoud is. De bomen zijn ontzettend hoog en de natuur wordt beschermd door de mensen en een organisatie, genaamd KEEP. Ze beschikken ook over 5 bandas waar je primitief kunt slapen. Het personeel, leden van de community, zijn erg aardig en gastvrij. Ik wilde Karin en Carla deze plek laten zien en ervaren.We hebben op zaterdag een lange wandeltocht gemaakt en onderweg kwamen we nog een groep kinderen tegen die een takkenbos droegen op hun hoofd. Ik denk dat de oudste 7 jaar was. Op blote voeten liepen ze door het oerwoud op weg naar hun dorp.

De avonden hebben we steeds urenlang rondom een kampvuur gezeten. Het is hier rond 19.00 uur donker en na een uurtje rond het kampvuur had je het idee dat het 22.00 uur was. Helaas was ik de marshmallows vergeten maar Kevin wilde wel voor ons dansen op Osogo Owino. De laatste avond hebben we nog Maarten leren kennen, een Utrechtenaar die uiteindelijk besloot om 2 dagen mee te gaan naar Kisumu en te logeren in mijn huis. Maarten je katoenen slaapzak ligt nog hier maar ik zal het in december mee naar NL nemen.

Dinsdag 27 Oktober was toch wel een speciale dag voor Karin. Ze was die dag jarig en jullie mogen raden hoe oud ze werd :-) (geen 75 jaar he Karin). Al vroeg hebben we samen een ontbijt genomen want ik moest immers weer naar mijn werk. We hebben voor haar gezongen en toen was het tijd voor kadootjes. Kijk maar een op de foto wat ze o.a heeft gekregen.
Woendagochtend vertrokken de dames voor de Masai Mare. Via collega’s van VSO kreeg ik een adres van een reisbureau die hun kwamen ophalen in Narok. Ik kreeg gister weer een SMS dat ze veel dieren hebben gezien. Carla vertrekt morgen naar Nederland maar Karin gaat nog 10 dagen naar Malindi. Helaas heb ik geen vakantiedagen meer anders zou ik haar gaan vergezellen daar.

Deze maand regent het vaker in Kisumu en is het wat koeler wat een prettige afwisseling is. Het lijkt hier wel op een herfst seizoen maar dan zonder truien en vallende bladeren. Als het regent denk ik vaker aan Nederland en voel me dan weer wat meer thuis in Kenia.

Deze maand hebben we weer 2 families kunnen helpen dankzij jullie giften:
* Syprina Adhiambo, een weduwe met 4 kinderen die verder geen familie heeft. Dankzij jullie donatie is ze een winkeltje kunnen beginnen waar ze nu rijst, mais,bonen, olie, erwten, melk en noten verkoopt. We hebben haar ook geld gegeven voor 2 maanden voedsel omdat de kids 1 maaltijd per dag kregen. Totaal heeft ze 18.000 ksh ontvangen.
* Rebecca Adhiambo is moeder van 1 kind en ze zorgt ook voor 3 kinderen van haar overleden familieleden. Rebecca verkocht voor haar ziekte vis en houtskool maar was een tijd lang niet in staat om te werken. Haar echtgenoot komt af en toe op bezoek maar geeft de familie geen geld. De kinderen lijden honger en Rebecca wil niet meer afhankelijk zijn van haar echtgenoot. Nu het beter met haar gaat wil ze graag weer werken. We hebben haar geld gegeven (10.000 ksh) om weer vis en houtskool in te kunnen kopen. Er is daarnaast voor haar een huurachterstand betaald.

Voor onze child counselling project gaan we sparen om fietsen te kopen voor onze 18 child counsellors. Mijn collega’s moeten vaak 1- 1 ½ uur per dag lopen om hun werk te doen in scholen. Daarnaast worden ze regelmatig verwacht in Magadi center waardoor sommigen soms 1 ½ uur moeten lopen (heen) en 1 ½ uur terug. Dit kost vaak veel tijd en energie. Helaas hebben mijn collega’s geen geld voor een boda boda want ze verdienen al zo weinig. KUAP heeft ook geen geld om ze reiskostenvergoeding te geven. Een fiets hier kost gemiddeld 75 euro per stuk.
Op verzoek nogmaals mijn bankrekening nummer: 176983279 t.n.v. CJM Vranken ovv donatie Kenia en dan je naam.

In december kom ik naar Nederland :). Ben nu aan het regelen dat ik extra kilo’s mag vervoeren terug naar Kenia. Al dat speelgoed wat jullie aan het verzamelen zijn kan ik dan hopelijk mee terug nemen. Er zijn al wat mensen die nu dit aan het verzamelen zijn waarvoor dank!

Lieve mensen, hartelijk dank voor jullie bijdrages en interesse in mijn werk en de mensen hier. Ik kijk er naar uit om jullie te ontmoeten in december in Nederland.

Veel liefs en kwaheri, Christel

  • 01 November 2009 - 13:17

    Toos:

    hoy christel elke keer weer leuk je berichten te lezen en fijn dat je nog steeds zo enthousiast bent ik hoop je in je vakantie even te zien groetjes toos en jack

  • 01 November 2009 - 17:09

    Margriet:

    Hee lieve Chris!

    Erg leuk altijd om je verhalen weer te lezen! Nog even en je mag weer genieten van Nederland! Grappig dat wij jou dan in Kenia kunnen ophalen van het vliegveld haha ;)
    Gezellig ook dat er weer twee vrienden langsgekomen zijn!

    Tot snel!

    Liefs,
    Margriet

  • 04 November 2009 - 20:21

    Maarten:

    Hallo Christel,

    Nogmaals bedankt voor de uitnodiging. Zelf had ik nooit Kisumu op deze manier leren kennen.
    Wellicht dat de lakenzak zijn weg terug vind, maar anders is dat ook geen ramp. Succes met de counselling!

    Groeten,
    Maarten

  • 05 November 2009 - 08:03

    Carla Roomer:

    He lieve Christel,
    Ik kijk terug op een hele leuke tijd! Wat
    een mooi werk doe jij
    al is het ook zwaar.
    Bedankt voor je gastvrijheid, je versgebakken brood iedere
    dag weer, het logeerbed en de tijd die je voor ons hebt vrij gemaakt.
    Karin en ik hebben het fantastisch gehad in Kenia!!Ik hoop met jou in Amsterdam een lekker glas te drinken in een bruin cafe in de Jordaan.
    Doen hoor! Veel liefs en hou je haaks. Carla,
    Borneokade 165 Amsterdam

  • 13 November 2009 - 11:29

    Karin Belle:

    Lieve Chris,
    Zoals je ziet ben ik ook weer geland in A'dam. Je heb ons wel even fijn op de site gezet met je leuke foto's. Jammer dat die van jouw in die legging er niet bij zit. Ik ben net thuis, maar mijn hoofd is nog in Afrika. Wij hebben enorm genoten van alles en een beeld gekregen van het leven in Kenia. En dat heeft op mij veel indruk gemaakt, zien met je eigen ogen is anders dan weten.

    Op de dag van mijn vertrek, (gister dus) kwam ik een collega van je uit Nairobi tegen Peter Long. Hij was met vrienden een nachtje in Watumu (in hetzelfde hotel. Ik moest je de groeten doen.

    En Chris wat geweldig wat je daar al aan werk verzet hebt, ik was al trots op je, maar dit slaat alles.

    Veel sterkte de komende weken, ook met de verhuizing en dan komt er hopelijk een beetje meer rust om je heen.
    Liefs van mij en tot gauw in Amsterdam. (p.s. heerlijk dat het boek nog niet uit is, nog even verder in Kenia)

  • 31 December 2009 - 13:15

    Imelda:

    this has given me a smile today, wonderful work

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Ontwikkelingswerk in Kenia

Recente Reisverslagen:

20 Oktober 2011

Terug in Kenia

24 Oktober 2010

Een week van afscheid nemen.

14 Oktober 2010

Goed nieuws!

21 September 2010

Dag moesje en Wil

22 Augustus 2010

Werk en leuke uitstapjes
Christel

Actief sinds 11 April 2008
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 107374

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2015 - 25 Oktober 2015

Voorbereidingen reis 2015

15 Oktober 2011 - 27 Oktober 2011

Terug in Kenia

24 Oktober 2008 - 28 Oktober 2010

Ontwikkelingswerk in Kenia

Landen bezocht: