Een bewogen maand - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Christel Vranken - WaarBenJij.nu Een bewogen maand - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Christel Vranken - WaarBenJij.nu

Een bewogen maand

Door: Christel

Blijf op de hoogte en volg Christel

23 Februari 2010 | Kenia, Kisumu

Wat is het toch heerlijk om weer als gezond verklaard te worden. Na 2 maanden aan de antibiotica voor verschillende beestjes, amoebe en een parasiet kan ik sinds 1 ½ week weer aan de wijn :-) Ik heb het die avond uitgebreid in mijn eentje gevierd. Na 2 glazen wijn voelde ik me roesig en heerlijk relaxed. De dagen daarna had ik verschillende eetafspraken staan met vrienden. Het was weer een genot om alles te kunnen eten. Ik moet weer wat kilo’s bijkomen maar dat zal geen probleem worden.

Begin februari heb ik mijn motorrijbewijs gehaald en inmiddels rij ik rond op mijn Suzuki motor. Ik ben er blij mee want het bespaard me veel tijd en energie als ik al die scholen bezoek voor mijn werk. Ik communiceer nu op een andere wijze met de mensen die ik passeer. Voorheen, op mijn fiets, schreeuwde de mensen altijd “Muzungu” ; nu rijden de motor taxi’s naast me en steken ze hun duim omhoog of beginnen ze tegen me te praten. Ik ben nog geen andere dame tegengekomen die ook motor rijdt maar ik zal die ongetwijfeld nog wel ergens tegen komen. Motorrijden is hier een mannenzaak dus waar ik stop wordt de motor uitgebreid bekeken en word ik aangesproken op mijn vaardigheden. Als ik naar de markt ga staan bij terugkeer al een paar mannen te wachten om me te helpen met mijn boodschappen. Het heeft dus ook zo z’n voordelen hier om motor te rijden :-).

Helaas kreeg ik vorige week het bericht dat mijn motorinstructeur was vermoord tijdens een overval. Ik heb nog nooit iemand van dichtbij meegemaakt die zomaar vermoord wordt. Het heeft wel indruk op me gemaakt want hij was een erg sociale man die nog jonge kinderen had. Toen mijn rugzak 2 weken geleden gestolen werd reed hij me met de auto van de rijschool naar het politiebureau en hielp me bij de aangifte. Mijn tijdelijke rijbewijs zat namelijk ook in de rugzak. Ik ga deze week met zijn collega’s zijn vrouw en kinderen opzoeken. Helaas is de criminaliteit in Kisumu sinds januari gestegen. De mensen hebben weer schoolgeld ed moeten betalen en hebben nu geen geld. Ik zorg in ieder geval dat ik eerder in mijn woning ben of ik neem een taxi.

Genoeg over de gevaren hier want het is nog steeds leuk om hier te zijn en te werken. Deze week trainen we een andere groep schoolhoofden in ‘psycho social support for children’. De schoolhoofden zijn gemotiveerd en bereid om hun gedrag naar kinderen toe te veranderen. We hebben al veel positieve reacties gekregen van schoolhoofden die in december 2009 zijn getraind. Volgens hun leraren en onze child counselors geven ze de kinderen meer aandacht en luisteren ze beter naar datgene wat een kind wil delen. Een hele vooruitgang want voorheen werden kinderen vaak, zonder pardon, weggestuurd.

Sinds mijn terugkomst zijn we met enkele child counselors aan de slag gegaan en hebben we een nieuwsbrief gemaakt over ons project. Iedereen die hierin geinteresseerd is kan zijn/haar naam doorgeven op het volgende email adres: childcounselingkuap@yahoo.com. De nieuwsbrief is bijna klaar en zal dan naar Veronique (mijn nicht uit Amsterdam :-)) worden gestuurd. Zij zal de layout hiervan verzorgen. Naast de nieuwbrief zijn we druk met het schrijven van projectvoorstellen omdat onze hoofddonor in juli dit jaar zal stoppen met de financiele ondersteuning van veel projecten in KUAP, zo ook ons project. Er wordt al nagedacht om het aantal child counselors in scholen te reduceren omdat KUAP ze geen onkostenvergoeding meer kan geven na juni. Het zou toch wel erg zuur zijn nu we zo ver zijn gekomen met ons project en met ons kindercentrum.

Deze maand heeft het team van sr. Imilda van Homebased care 5 gezinnen geidentificeerd die dringend hulp nodig hadden. Alle gezinnen die we tot nu toe geholpen hebben zijn mensen die HIV positief zijn en die na een lange ziekteperiode weer een kans hebben om een bestaan op te bouwen.

1. Millicent Akinyi en Japhary Ishemael en hun 4 kinderen hebben een donatie (15.000 ksh) ontvangen voor voedsel en voor het starten van een eigen zaak. Dit gezin heeft een lokaal restaurantje opgezet waar mensen chapatti, rijst, vis, vlees, skuma wiki etc. Kunnen eten.
2. Dolphine Achieng en haar 4 kinderen hebben een donatie van 11.000 ksh ontvangen voor voedsel en het starten van een eigen zaak. Dolphine verkoopt nu houtskool, groenten, rijst en vis.
3. Grace Ockecogo heeft een donatie ontvangen van 5000ksh en is gestart met een slagerij aan haar huis.
4. Carolyne Akinyi Angila, haar echtgenoot (ziek) en 4 kinderen hebben een bedrag van 11.000ksh ontvangen voor voedsel en voor het starten van een een eigen zaak: verkoop van groenten, houtskool en vis.
5. Joshua Olale Guti, Helen Atieno en hun 2 kinderen hebben een bedrag van 19.000ksh ontvangen voor voedsel en voor het starten van een eigen zaak: verkoop van tweedehands kleren.

Namens al deze gezinnen hartelijk dank voor jullie bijdrage. Het is zo bijzonder om een gezin te mogen helpen, om ze weer een andere toekomst te bieden zonder honger en ellende.

Binnenkort vertrek ik voor een aantal dagen naar Nairobi waar ik nieuwe VSO volunteers mag informeren over het werken en wonen in Kenia. Altijd leuk om nieuwe en gemotiveerde mensen te ontmoeten die aan een nieuw avontuur beginnen.

Lieve mensen, bedankt voor jullie e-mails, telefoontjes en SMS-jes. Het is fijn om contact te houden met het thuisfront, want thuis dat blijft toch in Nederland :-).

Veel liefs Christel






  • 23 Februari 2010 - 19:58

    Helen:

    Ha meissie!
    Proficiat met je rijbewijs!Stoer! Fijn dat het weer beter met je gaat! Kun je tenminste ook een beetje genieten naast het harde werk wat je verricht.
    Nederland blijft idd je thuis! Het was wel weer gezellig met kerst! Moeten we snel overdoen!
    Geniet ervan!
    Veel liefs

  • 23 Februari 2010 - 21:48

    Sarah:

    Lieve Chris,

    Fijn dat het weer beter met je gaat! En nu hopen dat het zo blijft, je bent genoeg ziek geweest voor de komende 10jaar! Super stoer je motor. Wat erg van je motor leraar! Mooie fotos :)

    Liefs!

  • 24 Februari 2010 - 15:08

    Miranda:

    Hoi motormuis,

    Dat zijn weer een hoop ontwikkelingen die je ons stuurt zeg. Hoop dat al het werk niet voor niks is nu ze counselers willen reduceren want jullie hulp is hard nodig. Heel veel succes en denk om jezelf.

    Groetjes uit Moordrecht

  • 25 Februari 2010 - 06:44

    Karin Belle:

    Lieve Christel,
    Fijn dat het lichamelijke "gedoe" weer achter de rug is.

    Wat een prachtige motor, hoe lang zal die van jouw zijn/blijven? Dat lijkt mij nou weer niet ongevaarlijk? Ze doen daar rare dingen voor minder toch? Nou lieve Chris doe voorzichtig en tot gauw het is al bijna maart. Lfs Karin

  • 25 Februari 2010 - 16:48

    Gabrielle & Frans:

    Hoi Chris,
    He he alweer van die vervelende "beestjes". toch niet die ene die weer opspeelt (de Indai-parasiet)? Wat een indrukwekkende verhalen weer.Het lijkt me ook erg aangrijpend als je hoort dat iemand vermoord is, die je redelijk goed hebt gekend. We hopen dat de onrust niet erger wordt.
    Geweldig wat je doet voor de gezinnen. We voelen met je mee, want weten inmiddels ook hoe het is voor deze mensen....
    Groetjes en een knuffel van ons.
    Gabriëlle en Frans, Gambia, W-Afrika

  • 26 Februari 2010 - 08:47

    Wicher:

    Hey Motormuis,

    Leuk dat je een Suzuki hebt. Hoeveel cc? Vroeger had ik een Suzuki GS 750 lekker snel met een mooi geluid.

    Ik heb je via je mailadres al 4 maal gemaild maar je postvak/mail zit vol dus krijg je niets van mij binnen.

    Veel (werk)plezier sterkte en gezondheid toegewenst

    Laterrrr

    Wicher.

  • 26 Februari 2010 - 12:22

    Toos:

    Hoy Christel fijn dat het nu weer goed gaat ik hoop wel dat je op alle manieren voorzichtig bent gezondheid en veiligheid staan toch ook bij jou op de eerste plaats om je geweldige werk te kunnen doen steeds weer interessant om te lezen liefs Toos en Jack

  • 26 Februari 2010 - 12:22

    Toos:

    Hoy Christel fijn dat het nu weer goed gaat ik hoop wel dat je op alle manieren voorzichtig bent gezondheid en veiligheid staan toch ook bij jou op de eerste plaats om je geweldige werk te kunnen doen steeds weer interessant om te lezen liefs Toos en Jack

  • 28 Februari 2010 - 20:38

    Maria Staals:

    Haiai
    Proficiat met je motorrijbewijs. Je bent echt een stoer wijf. Veel succes met je werk en denk aan jezelf, hou je gezondheid in de gaten. Groetjes aan je sisters and brothers.
    Doei doei. Knuffel van Maria

  • 01 Maart 2010 - 08:17

    Ton:

    Nou, Christel, dat ziet er heel wat stoerder uit dan dat krakkemikkerige fietsje in Dushanbe, hoewel ik daar na jouw vertrek toch veel plezier aan heb beleefd. Ik heb hem overigens tijdens mijn vakantie in Taj. in mei vorig jaar kado gedaan aan de bananenverkoper, die elke dag voor de supermarkt Orima (weet je nog?) stond, dat had ik hem al beloofd toen ik daar nog werkte. Enfin, Chris, heel veel succes verder met je werk en pas goed op jezelf. P.S. Ben je al eens in de Cherengani Hills geweest, in de buurt van Kitale? Zeker de moeite waard.

    Lieve groeten,

    Ton

  • 04 Maart 2010 - 18:31

    Peter :

    Hoi Chrissie, zie tot mijn stomme verbazing een foto van jou op zo'n stoere motor. Leuk joh. Goed om te lezen dat het goed met je gaat. Met ons is alles ook goed. Dikke kus van Ingrid ene Peter.

  • 05 Maart 2010 - 08:36

    Leilani:

    Hé Chris,

    wat erg je je motorleraar! Sterkte voor zijn gezin!!
    Fijn om te lezen dat het beter met je gaat, pas goed op jezelf. En die motor, echt stoer!!
    Ik zag een foto van Kevin, hoe is het met hem en hoe gaat het op school?

    Dikke knuffel!

  • 21 Maart 2010 - 18:27

    Anne:

    lievee chris,
    fijn dat het weer beter met je gaat! heb je al veel gereden op je motor?
    ik verheug me er echt op als je weer naar nederland komt:D
    met mij op school gaat het allemaal goed, goede punten:P

    xxxxen tot snel
    ik hou van jou(L)

  • 28 Maart 2010 - 09:23

    Toos:


    hoy christel ik ben nog te vroeg maar wens je toch al een heel fijne verjaardag woensdag geniet ervan heel veel liefs toos jack

  • 28 Maart 2010 - 09:23

    Toos:


    hoy christel ik ben nog te vroeg maar wens je toch al een heel fijne verjaardag woensdag geniet ervan heel veel liefs toos jack

  • 29 Maart 2010 - 12:26

    Jeanne Kuijten:

    Hallo Cristel,ik heb je verhalen gelezen.en je foto's bekeken,wat een stoere moter,kijk goed uit!!Met Leo gaat het goed,de thuis spoeling ook,helaas heeft hij zijn been gebroken,6 weken gips,veel liefs van Jeanne Kuijten,weet je nog wie ik ben? uit Nuenen,dikke kus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Ontwikkelingswerk in Kenia

Recente Reisverslagen:

20 Oktober 2011

Terug in Kenia

24 Oktober 2010

Een week van afscheid nemen.

14 Oktober 2010

Goed nieuws!

21 September 2010

Dag moesje en Wil

22 Augustus 2010

Werk en leuke uitstapjes
Christel

Actief sinds 11 April 2008
Verslag gelezen: 396
Totaal aantal bezoekers 107371

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2015 - 25 Oktober 2015

Voorbereidingen reis 2015

15 Oktober 2011 - 27 Oktober 2011

Terug in Kenia

24 Oktober 2008 - 28 Oktober 2010

Ontwikkelingswerk in Kenia

Landen bezocht: