Nairobi - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Christel Vranken - WaarBenJij.nu Nairobi - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Christel Vranken - WaarBenJij.nu

Nairobi

Door: Christel

Blijf op de hoogte en volg Christel

30 Maart 2010 | Kenia, Kisumu

Lieve vrienden en familie,

Wat vliegt de tijd hier; het is alweer eind Maart. Ik heb het hier nog prima naar mijn zin en ik ga binnenkort nog leuke reisjes maken. De afgelopen weken ben ik 2 keer naar Nairobi gereisd: de ICT (In Country Training) voor nieuwe VSO volunteers en VSO workshop over HIV&AIDS. Tijdens de ICT heb ik de nieuwe volunteers geinformeerd over mijn werk en leven in Kenia. Ik heb ze wegwijs gemaakt in de Keniaanse cultuur, voor zover ik hiervan op de hoogte ben. Ik heb ze een avond Keniaanse dansles gegeven. De mensen hier dansen vooral met hun heupen, billen en onderbuik. Door het dansen train je m.n. de onderbuik- en onderrugspieren. Mijn rug is daardoor veel sterker en leniger geworden wat positief is. We hebben veel plezier gehad en daarna hadden enkelen spierpijn :-). Vorige week werd ik door de nieuwe volunteers er nog aan herinnerd hoe leuk ze het hadden gevonden. Ik heb die week ook nog bij Mary en Ama gelogeerd die ik heb leren kennen tijdens mijn vlucht Nairobi-Amsterdam, afgelopen December.

Vorige week had ik een workshop van VSO. Mijn project valt onder het VSO programma HIV&AIDS. Ervaringen werden uitgewisseld en we werden geinformeerd over de actuele gegevens over HIV&AIDS in Kenia. 14,9% van de bevolking in Nyanza (onze provincie) heeft HIV&AIDS. Landelijk is het gemiddelde 7,1%. Steeds meer mensen in onze provincie laten zich nu testen maar er heerst nog steeds een groot taboe. Mensen die HIV positief zijn hebben nog veel last van stigmatisering. Robert en ik hebben tijdens de workshop een presentatie gegeven over ons child counseling project en ons child counseling and resource centre. De reacties waren erg positief aangezien we het eerste centrum in Kenia zijn die aandacht besteed aan de psycho sociale begeleiding van kinderen en ouders/pleegouders.
De workshop vond plaats in een sporthotel net buiten Nairobi. We hebben bijna dagelijks kunnen zwemmen en ik ben zelfs naar de sauna/turks stoombad geweest wat heel lekker was. Na de workshop heb ik een nacht bij Trixie geslapen die een luxe apartement heeft in Nairobi. Zaterdagavond zijn we naar een populaire loungeclub geweest die helemaal in Marokkaanse stijl is gedecoreerd. Heerlijk om even weer in een stad te zijn. Nairobi is modern en heeft veel winkels en leuke eetttentjes. Ik ben helaas vergeten om foto’s te maken van de stad zelf maar dat zal ik volgende week gaan doen. Mijn werkgever wil nl. dat ik een andere workshop/forum van VSO ga bezoeken over peercounseling/peer education. Ik vertrek dus volgende week dinsdag weer naar Nairobi tot en met vrijdag.

Met Pasen zou ik met Maria en 4 expacts (Amerikanen) voor 4 dagen gaan camperen in de Masai Mare maar het gaat niet door. Ik ga wel iets anders doen. Na mijn bezoek aan Nairobi,op 9 april reis ik door naar Mount Kenia waar ik 3 dagen zal verblijven in een mooie lodge (http://ilngwesi.com ).Een van de VSO volunteers heeft met het management van de lodge een speciale prijs voor VSO’ers kunnen regelen. De week daarna heb ik op zaterdag 17 april een VSO overleg geregeld voor VSO volunteers van West Kenia in Bursia wat op de grens ligt met Uganda. Daarna ga ik met 2 VSO’ers de oversteek naar Uganda maken en gaan we 5 dagen rondtrekken in Uganda. Het leven hier is nog niet zo gek :-).

Sr.Imilda en haar team van home based care hebben weer enkele families geidentificeerd:
1. Mary Akinyi (27jr) met haar echtgenoot Joseph Otieno (45jr) en hun 2 kinderen Maureen (6jr) en Samuel (10mnd). De familie slaapt op de grond en heeft nauwelijks geld voor eten. Joseph werkt als boda boda (fiets taxi) maar de inkomsten zijn minimaal. Mary zou graag vis, rijst, en groenten willen verkopen om zodoende geld voor eten en schoolgeld te verdienen. We hebben Mary geld voor 2 maanden voedsel gegeven, een twee persoons bed/matras, een eigen zaak. Totaal 18.000 ksh. Mary was erg blij en dankbaar. Sr. Imilda zal haar verder begeleiden bij het starten van haar zaak en zal haar blijven volgen.
2. Ruth Achinyi (36) is getrouwd en heeft 3 kinderen: Newton (7jr), Viona (3jr) en Obongo (6mnd). Ze leven in een kamer van 12 m2 gemaakt van golfplaten. De echtgenoot verkoopt melk maakt de opbrengst is minimaal. De famile lijdt honger en heeft weinig toekomstperspectief. Ruth wil graag haar familie helpen door het verkopen van groente en fruit. Dankzij jullie donaties hebben we haar familie voor 2 maanden geld gegeven voor voedsel en start eigen zaak. Totaal 11.000ksh.

Momenteel is sr. Imilda overleg aan het voeren met 2 nieuwe families die gesponserd gaan worden.
Namens de mensen hier en mij, heel hartelijk dank voor jullie donaties Miranda, Jan, Mama en Wil.

Morgen ben ik jarig. Verjaardagen worden hier in Kenia niet gevierd. Ik ben morgen uitgenodigd bij 2 Nederlandse meiden Marielle en Jose voor een etentje. Zij vertrekken 1 april weer naar Nederland. Ik zal ze missen.

De lente in Nederland is aangebroken en het tijdsverschil met Kenia is nog maar 1 uur. Hopelijk hebben jullie snel mooi weer. Een Fijne Pasen allemaal!

Veel liefs,
Chris xxx
ps. veel groetjes Jeanne en Leo. Leuk om van jullie te horen.

  • 30 Maart 2010 - 18:38

    Familie Stienen:

    Hey Christel,

    Alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Geniet van het etentje!

    Groetjes,

    Jan, Miranda Thomas en Noël

  • 30 Maart 2010 - 19:18

    Tine Vd Stelt:

    Hai Christel,
    Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag! Ik lees je reisverslagen (gekregen via gabrielle)al geruime tijd en geniet ervan. We kennen elkaar van de tropencursus in R'dam long time ago...leuk dat je het geleerde nu in praktijk brengt.
    Lieve groet, Tine

  • 30 Maart 2010 - 20:28

    Sylvia:

    Hallohooo!!!
    Nog héél even, en dan...
    VEERTIG JAAR !!! Van harte van ons allemaal, enne... wij drinken d'r vast ene op jouw gezondheid, en dat feestje vieren we samen nog een keer ! Harstikke fijn dat het goed met je gaat. Fijne dag morgen !
    Groetjes Sylvia, Marcel, Bart en Daniëlle.

  • 31 Maart 2010 - 07:15

    Helen:

    Proficiat meid met je verjaardag!!!
    Kus Faya en Helen

  • 31 Maart 2010 - 08:14

    Ilse (wijnen):

    he Christel,

    gefeliciteerd met je verjaardag! Wat kun je leuk schrijven en wat doe je een hoop goede dingen. Erg leuk om te lezen!

    groetjes en succes daar,

    ilse

  • 31 Maart 2010 - 14:08

    Lauren:

    hey chris,
    hehe eindelijk 40,
    HAPPY BIRTHDAY!!!!!
    en een HUG from Dj
    het meisje dat in nederland op jou zit te wachten.....(en dj)

  • 31 Maart 2010 - 14:42

    Simone Gerono:

    Lieve christel

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ook al vieren ze het niet in Kenia, geniet er van en maak er een prachtig nieuw levensjaar van. Met al je ervaringen (wat zou ik graag een muisje willen zijn en stiekem om een hoekje kijken) zal dat zeker wel lukken.
    Dikke kus

    Simone

  • 31 Maart 2010 - 16:17

    M & M:

    Hoi Christel,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! We hopen dat je een gezellige dag hebt gehad met een leuk etentje!

    Hartelijke groet uit Malawi,

    Marcel en Mariska Westdijk

    P.s. Erg leuk om op dit weblog je belevenissen mee te lezen

  • 31 Maart 2010 - 17:03

    Jan Vd Linden:

    Proficiat, proficiat!

  • 01 April 2010 - 06:01

    Esther:

    hoi ristel gefeliciteerd met je verjaardag sorry 1 dagje te laat. gresther, daan en henk raafs

  • 01 April 2010 - 06:46

    Karin Belle:

    Lieve Christel,

    Wat fijn te horen dat je allemaal leuke dingen aan het doen bent.
    Dat is goed voor je.

    Lfs. Karin

  • 01 April 2010 - 06:48

    Karin:

    Ik vergeet je te feliciteren, van harte he, pas 40.

  • 01 April 2010 - 06:48

    Lauren:

    hey christel,
    ik heb een vraaje aan jou... met onze klas hebben we elke maand een radio uitzending, en ik heb met robin (groepje) het beroep ontwikkelingswerker uitgekozen en nou is de vraag: of we in de uitzending (niet live) jou mogen bellen en vragen stellen?? maar als je het niet wilt is dat niet erg!
    veel kuzjus:
    Lauren

  • 01 April 2010 - 18:56

    Gabrielle & Frans:

    Hieperderpiep Hoera voor je verjaardag Chris. Hoop dat je toch een fijne dag hebt gehad.

    Leuke uitstapje maak je zeg! Ik denk dat ik maar eens moet gaan kijken of ik onze kliniek niet bij de VSO aan kan melden, ha, ha ,ha

    Groetjes van ons uit Gambia

  • 26 April 2010 - 20:31

    Maria En Thijs:

    Wij zijn vergeten te je feliciteren met je verjaardag, maar alsnog VAN HARTE!. Fijn dat je het zo goed maakt.
    Groetjes uit Leende en bedankt voor het interessante verslag Nairobi.

  • 06 Mei 2010 - 06:45

    Carla:

    Lieve Christel,
    Wat leuk dat we een email ontvingen met een bedankje en een foto van de fietsen! En natuurlijk
    gefeliciteerd met je 40e!
    Weer met veel plezier je verslag gelezen. Wat een activiteiten en succesvolle bijeenkomsten. Veel groetjes uit Amsterdam.
    Carla Roomer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Ontwikkelingswerk in Kenia

Recente Reisverslagen:

20 Oktober 2011

Terug in Kenia

24 Oktober 2010

Een week van afscheid nemen.

14 Oktober 2010

Goed nieuws!

21 September 2010

Dag moesje en Wil

22 Augustus 2010

Werk en leuke uitstapjes
Christel

Actief sinds 11 April 2008
Verslag gelezen: 549
Totaal aantal bezoekers 107375

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2015 - 25 Oktober 2015

Voorbereidingen reis 2015

15 Oktober 2011 - 27 Oktober 2011

Terug in Kenia

24 Oktober 2008 - 28 Oktober 2010

Ontwikkelingswerk in Kenia

Landen bezocht: